De actie heeft een behoorlijke impact op het consumentengedrag, 34% zegt de mini’s te sparen om ze aan anderen te geven en 22% spaart ze voor het eigen huishouden. Daarnaast geeft 10% aan de mini’s te sparen met als doel ze door te verkopen. En daar blijkt een markt voor want eveneens 10% is bereid om geld uit te geven om de mini-collectie compleet te maken.
Impact voor Albert Heijn
Bovendien genereert de actie voor de grootgrutter veel traffic: maar liefst 12% zegt daarvoor vaker naar Albert Heijn te gaan. 60% is dan ook teleurgesteld dat de aanverwante artikelen al snel zijn uitverkocht. Of Albert Heijn met deze actie blijvend nieuwe shoppers aan zich weet te binden moet de toekomst uitwijzen: voor ruim 11% van de spaarders is het aflopen van de actie een reden om weer boodschappen bij een andere supermarkt te gaan doen.Impact voor A-merken
De grote winnaars van de actie zijn de A-merken: 46% zegt dat merken die aan deze actie meedoen echte topmerken zijn. Ook voor het imago van A-merken betekent de actie veel: maar liefst 61% van de ondervraagden die aan de actie meedoen, vindt de actie een méér sympathieke manier dan een tv-commercial. 55% van de spaarders vindt deze actie zelfs leuker dan het sparen van voetbalplaatjes of dieren en slechts 9% vindt de actie kinderachtig. De mini’s zorgen er verder voor dat de attentiewaarde en de beleving van het merk stijgen. Maar liefst 22% geeft aan dat er merken bij de mini’s zitten die zij uit het oog waren verloren.Merken genoemd die niet meedoen
Hedwig Boerboom van Motivaction: "De actie van Albert Heijn is een schot in de roos en voor de A-merken een unieke kans om zich te profileren. Opvallend is dat er ook verschillende merken worden genoemd die niet meedoen aan de actie, maar die wel worden gemist. Blijkbaar moet je er als A-merk aan meedoen wil je er echt toe doen." De absolute favoriet in de huishoudens is de mini Calvé Pindakaas, op de voet gevolgd door Coca-Cola. Zwitsal en Lays chips delen de derde plaats. Naast het grote succes is er ook een minpuntje te noemen: 40% vindt het bijvoorbeeld jammer dat sommige mini’s snel stuk gaan, en 18% dat ze niet erg op de echte producten lijken.bron: Motivaction