Aan de Noordkade, de plek met een enorme rijke historie van samenwerking en coöperatie, staat een week lang voeding centraal op een wel zeer bijzondere wijze. De samenwerking van de bedrijven is uitzonderlijk te noemen. Bijna iedereen, die een rol van betekenis speelt rond ‘food’ in de regio, levert een bijdrage. Initiatiefnemers van deze congresweek zijn de overheid en enkele toonaangevende bedrijven en belangenorganisaties uit de food- en healthsector. Door hun participatie in Foodvision tonen zij hun verantwoordelijkheid voor het gezond produceren, creëren en consumeren van voeding. Gedurende vijf congressen worden de diverse aspecten van voeding en gezondheid door diverse topsprekers belicht. Dit gebeurt vanuit de voedingsketen zelf voor diverse doelgroepen op zowel lokaal, regionaal als landelijk niveau.
Meer omzet en rendement
Het eerste, door Sligro, Hutten Catering en Peka Kroef, georganiseerde congres is Meerwaarde 2.0 en vindt plaats op dinsdag 26 juni 2012. Het congres biedt horeca-ondernemers handvatten om op een slimme manier te ondernemen. Er worden zogenaamde ‘foodfights’ georganiseerd, die ingaan op tegenstrijdigheden, zoals grootschalig versus kleinschalig, het behoud van talenten en kostbare hype of zinvolle investering. Op 27 juni 2012 organiseren DMV FrieslandCampina en Ziekenhuis Bernhoven het congres Health & Food. Onder andere Jan Peter Balkenende, Ab Klink en Wink de Boer zullen vanuit verschillende invalshoeken hun visie geven op de spanning tussen het onbetaalbaar worden van de gezondheidszorg en de toenemende behoefte aan zorg. Centraal staat de vraag hoe je met voeding, preventief en curatief, de gezondheidszorg minder kunt gaan belasten. Bijzonder is het kennisplein: een bron van inspiratie waar partijen niet alleen kennis delen, maar ook de vertaalslag maken naar commerciële kansen.De behoefte van de consument
Het congres De Toekomst van Voeding en Retail door Jumbo en Deloitte op 28 juni, verkent de samenleving en de supermarkt in de nabije toekomst. Topsprekers, waaronder trendwatcher Adjiedj Bakas en foodretaildeskundige Hans Blom vertellen over de trends en hoe deze te vertalen naar de foodretail. Bovendien wordt er ook een luisterend oor neergelegd bij de ‘echte’ consument van de toekomst: onze kinderen. Wat denken zij te eten, koken en kopen in 2025? De vierde dag, 29 juni, staat in het teken van de noodzaak tot hervorming van de ketens in de food. Het congres, dat is georganiseerd door ZLTO, adviesbureau Rijnconsult en Rabobank Uden Veghel, is gericht op ondernemers en dienstverleners in de primaire sector. Die sector zit klem tussen de tegenstrijdige wensen van consumenten. Partijen die willen overleven moeten soepel en snel kunnen schakelen in een steeds complexer netwerk.De laatste dag van Foodvision, het congres Voeding, Lifestyle & Beweging, welke georganiseerd wordt door het door Veghel lokaal opgepakte initiatief Jongeren Op Gezond Gewicht, bedrijvennetwerk Food en Feed Noordoost-Brabant, Pantein en Maison van den Boer kijkt naar de rol en verantwoordelijkheid van o.a. het bedrijfsleven, de sportverenigingen en de zorg bij overgewicht en de welvaartsziekte obesitas. Met de aansluiting van dit congres op het Slokdarmfestival, hét driedaagse kunst- en cultuurfestival, wordt ‘letterlijk’ de verbinding gelegd met de consument. Op het nabijgelegen Food & Bewegingsplein leren ouders en kinderen m.b.v. een speciaal activiteitenprogramma spelenderwijs dat gezonde voeding heel lekker en makkelijk te bereiden is en beweging ook gewoon leuk kan zijn.
Voor meer informatie: www.foodvision2012.nl