Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Erasmus Universiteit onderzoekt voor FloraHolland rol veilingklok

FloraHolland heeft wetenschappers van de Erasmus Universiteit gevraagd om onderzoek te doen naar het functioneren van de veilingklok. De klok functioneert tegenwoordig in een ander krachtenveld, stelt Theo Aanhane, manager Veil- en Kwaliteitssystemen bij FloraHolland. Het aandeel Kopen op Afstand is sterk gegroeid. De verhouding tussen vraag en aanbod is veranderd. De daghandel heeft een 24-uurs karakter gekregen. De Erasmus Universiteit onderzoekt software die zichzelf optimaliseert door voortdurende analyse van gegevens die worden verzameld. Dergelijke software zou benut kunnen worden door veilmeesters bij het nemen van beslissingen in het dagelijkse veilproces. Ook kwekers moeten er marktkennis uit kunnen putten.

Aanhane benadrukt dat de opdracht aan de Erasmus Universiteit een open onderzoek betreft. Het is niet zo dat de studie bedoeld is als een voorfase om vernieuwingen te kunnen doorvoeren. Floraholland heeft geen complete antwoorden en een duidelijke oplossingsrichting, maar heeft een aantal vragen aan de Rotterdamse onderzoekers voorgelegd.

Het onderzoek zou kunnen leiden tot een segmentering van het kopersbestand op basis van transactiegegevens, aldus Aanhane. Er zijn vier verschillende koperssegmenten die onderscheidend zijn in het moment waarop de kopers bieden, in de prijs die wordt betaald, in de aantallen die worden ingekocht en in de breedte van het aangekochte assortiment. Omdat de verschillen in de wensen en eisen tussen de segmenten sterk toenemen, kan dit voor FloraHolland zeer nuttige informatie zijn.

bron: FloraHolland Magazine
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer