Nederlandse exporteurs verwachten 7 procent groei in 2012
Zij zijn vooral optimistisch over de kansen die Duitsland biedt. Zo ziet 56 procent van de Nederlandse exporteurs mogelijkheden hun omzet hier te vergroten. Naast dat zij nog steeds kansen zien in Europa, verbreden exporteurs hun blikveld naar landen buiten de Europese Unie. Zo betrad de helft in 2011 nieuwe afzetmarkten en zijn vooral de BRIC-landen een geliefde exportbestemming. Turkije is en blijft een belangrijke groeimarkt en veel ondernemers hebben in 2012 ook hoge verwachtingen van Indonesië.
Dit en meer blijkt uit de veertiende editie van het rapport Trends in Export, het jaarlijkse onderzoek van Atradius - Nederlands grootste kredietverzekeraar - en exportvereniging Fenedex, dat vandaag is gepresenteerd. Trends in Export 2012 gaat in op de vraag hoe exporteurs aankijken tegen de verschuivingen in economische machtsverhoudingen tussen Europa en Noord-Amerika enerzijds en Azië en Latijns- Amerika anderzijds. Traditioneel gaat driekwart van onze export naar Europa. De groeiverwachtingen voor de EU-landen zijn echter laag en de werkelijke groeimarkten liggen veelal buiten Europa. De vraag is of het vizier van Nederlandse bedrijven verschuift naar opkomende markten in andere continenten.
“Een terugblik leert dat 2011 eigenlijk twee gezichten heeft. Waren de groeicijfers in de eerste vijf maanden nog spectaculair, in de tweede helft van het jaar was duidelijk dat de groei van de export vertraagde”, vertelt Bart Jan Koopman, directeur van Fenedex. “We kunnen met een groei van 10 procent terugkijken op een goed exportjaar. De verwachtingen voor 2012 zijn voor de meeste Nederlandse exporteurs behoorlijk positief. Dit is opvallend, omdat de verwachtingen in Europa niet alleen wijzen op krimp in Nederland, maar zelfs in de gehele eurozone met als zwaartepunt een dalende groei in Zuid-Europa. Mogelijk hangt dit samen met het grote vertrouwen in de Duitse economie, waar veel exporteurs talrijke mogelijkheden voor groei zien. Ook is sprake van exportgroei naar de BRIC-landen.”
Ondanks de economische terugval in de tweede helft van 2011 was bij bijna 6 op de 10 bedrijven sprake van een stijgende exportomzet. Bijna driekwart hiervan geeft aan dat een toename van orders van (bestaande) klanten hiervan de belangrijkste oorzaak is. Het betreden van nieuwe exportmarkten, het intensiveren van verkoopinspanningen en verbeterde producten en diensten resulteerden eveneens in een omzetstijging. Bij 10 procent daalde in 2011 de exportomzet ten opzichte van 2010. Net als in de voorgaande twee jaar is economische crisis de meest genoemde oorzaak, gevolgd door een omzetdaling op de belangrijkste exportmarkten. Ook een toenemende concurrentie was aanleiding voor een dalende omzet.
Bron: Fenedex