Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Miljoeneninzet op Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen

Gisteren hebben minister Maxime Verhagen, voorzitter Loek Hermans van de topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen (T&U) en de kennisinstellingen het innovatiecontract 2012 en 2013 getekend. Dit beslaat ruim 60 miljoen euro aan publieke middelen uit de ministeries, de kennisinstellingen en de regionale overheden. Er is ruim 130 miljoen aan private inzet voor kennis en innovatie. In december 2011 leverde de topsector Tuinbouw en Uitgangsmaterialen de Uitvoeringsagenda 2012-2016 aan bij minister Verhagen van EL&I met een verzoek voor ruim 150 miljoen euro. De afgelopen maanden hebben kennisinstellingen, departementen en regionale Greenports op basis hiervan proposities gedaan. De uitvoeringsagenda is vorig jaar tot stand gekomen door inbreng van het bedrijfsleven. Het betreft een rolling agenda en er zijn inmiddels ruim 130 voorstellen ingediend bij het topteam.

De sector vroeg om meer inzet, maar het kabinet heeft niet meer geld beschikbaar. "Helaas, maar niet verrassend in de actuele situatie", aldus Hermans, naast boegbeeld van het topteam T&U, voorzitter van Greenport Holland. “Aan de andere kant is er steun voor het Kabinetsbeleid, dat het bedrijfsleven op de eerste rij zet en daarmee meer inzet op vraaggestuurd onderzoek.”

De topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen streeft ernaar om in de periode 2012- 2020 een omslag te maken naar een vraaggedreven en marktgeoriënteerde sector waarvan de toegevoegde waarde tweemaal zo hard groeit als in de periode tussen 2001-2009 (tot 1,3 mrd./jaar extra in 2020). Hermans: "Dit kan niet zonder de realisatie van het innovatiecontract op onze vier innovatiethema’s en een duidelijke visie op de toekomst." De thema's zijn: Meer met minder, voedselveiligheid en -zekerheid, gezondheid en welbevinden en samenwerkende waardeketen. Hermans: “Subsidie is natuurlijk niet de drijfveer voor vernieuwing op bedrijven, maar wel hard nodig om ons mondiale marktleiderschap te behouden."
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer