Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
The Greenery boekt positief nettoresultaat in turbulent jaar
In het turbulente jaar 2011 dat gekenmerkt werd door de EHEC-crisis en een slechte zomer, is een positief nettoresultaat van 1,9 miljoen euro geboekt. Lagere volumes en verkoopprijzen resulteerden in een omzet van 1,61 miljard euro tegen 1,84 miljard euro in 2010. Belangrijke verbeteringen en investeringen in de commerciële en logistieke organisatie hebben de slagkracht en de efficiency van The Greenery sterk verbeterd. Zo is het commerciële proces verder vereenvoudigd door marktbenadering vanuit productspecialisme en hebben maatregelen op de goederenstroombesturing er toe bijgedragen dat de bedrijfskosten met 2,9% zijn gereduceerd.
Financiële resultaten
De nettowinst over het boekjaar 2011 is uitgekomen op 1,9 miljoen euro tegen 4,8 miljoen in 2010. De incidentele invloed van de EHEC-crisis op het resultaat is zeer substantieel en bedraagt circa 6 miljoen euro. Het totale verkochte volume daalde mede door de EHEC-crisis, de slechte zomer en de sluiting van de Russische grenzen met circa 6%. Deze externe ontwikkelingen hebben met name gevolgen gehad op het resultaat van individuele leden van Coöperatie Coforta. Zo was de opbrengst per vierkante meter bij vruchtgroentetelers gemiddeld 27% lager dan in 2010. Het
lagere verkoopvolume, gecombineerd met de lage verkoopprijzen maakte dat het bedrijfsresultaat onder druk heeft gestaan. De lagere operationele kosten en hogere resultaten uit deelnemingen, hebben bijgedragen aan een positieve netto winst.
Logistieke visie
In 2011 is een volgende stap gezet in de implementatie van de logistieke visie door integratie van de activiteiten van de locatie Maasland in Bleiswijk. Eind 2011 is het besluit genomen ook de locatie in Venlo te sluiten. Uitvoering hiervan vindt plaats in 2012. Als gevolg van de maatregelen is de leveringsprestatie naar klanten verbeterd en zijn de kosten structureel gedaald met circa 5 miljoen euro op jaarbasis. The Greenery richt zich op het aangaan van intensieve samenwerkingsvormen met haar retailklanten om een efficiëntere logistiek te realiseren. Dankzij deze samenwerking wordt de keten verder geoptimaliseerd en wordt nog beter ingespeeld op de behoeften van de consument.
Vooruitblik
The Greenery concentreert zich in 2012 op een intensieve voortzetting van haar strategie die gericht is op operationele excellentie en toegevoegde waarde en op een verdere uitrol van de logistieke visie. Dankzij de invoering van het besturingssysteem SAP worden de informatievoorziening en planning van de goederenstroom geoptimaliseerd. In 2012 zal The Greenery haar commerciële slagkracht verder versterken door marktbenadering vanuit productspecialisme. Hiervoor wordt de internationale sourcing strategie verder uitgewerkt en intensiveert The Greenery de samenwerking met lokale producenten in de voor haar belangrijke
afzetmarkten. Blijvende aandacht gaat uit naar de introductie van nieuwe producten en concepten, zoals onlangs de Red Egg en de zaadloze paprika, naar category management, communicatie richting consumenten en de verdere verdieping van het duurzaamheidsbeleid.
Het jaarverslag van The Greenery/Coforta UA kan digitaal worden geraadpleegd op: