mia Electric
De auto's zijn ontworpen door het voormalige hoofd van design bij Volkswagen, Murat Günak en zijn in drie uitvoeringen te verkrijgen: een driepersoonsuitvoering met een korte wielbasis, een langere vierpersoonsuitvoering en een besteluitvoering. Een mia is leverbaar vanaf € 19.750,=. Dankzij het lichtgewicht concept weegt het standaard model slechts 750kg (verlengde modellen wegen 759kg) waardoor de mia uiterst zuinig is en de operationele kosten laag blijven.Alle drie de voertuigen worden aangedreven door een 18 kW elektromotor aan de achterzijde van de auto, die een topsnelheid van 110km / h geeft. De mia is voorzien van een lithium-ijzerfosfaat batterij, die volledig kan worden opgeladen binnen vijf uur. Dit technisch verantwoorde accusysteem is uitzonderlijk veilig en er ontstaat geen “memorie-effect”. Dit betekent dat de batterij kan worden opgeladen voor korte top-up periodes met absoluut geen nadelige invloed op de levensduur van de batterij. (Bijvoorbeeld tien minuten opladen geeft een extra 8 km bereik).
Het meest opvallende kenmerk van alle drie de uitvoeringen van de MIA is de centrale zitpositie die het mogelijk maakt dat de bestuurder aan beide kanten kan instappen. Door deze opstelling van de zitting heeft de bestuurder een perfect uitzicht over de stad en het verkeer. Ook hebben door deze opstelling de passagiers aan de achterzijde veel beenruimte.
Murat Günak, legt uit: "Als vader van vier kinderen wilde ik naar een nieuwe, duurzame weg streven op het gebied van milieuvriendelijke mobiliteit. We zijn begonnen met een blanco stuk papier en hebben ons steeds dezelfde vraag opnieuw gesteld: Wat heeft een klant echt nodig om mobiel te zijn in de stad. Onze conclusie was een compacte, duurzame microbus die gericht is op stedelijk vervoer”.
David Wilkie, voormalig Design Director bij het Italiaanse stylinghuis Bertone en nu ontwerppartner bij mia, zei: "Werken aan het mia-project was als het opnieuw uitvinden van de auto zelf. De mia is ontworpen met het oog op praktisch, sympathiek en ideaal voor grote steden.
Het wordt in de toekomst ongetwijfeld moeilijker en misschien zelfs illegaal voor benzine auto’s om in het centrum van grote steden te rijden. Hierdoor hebben elektrische stadsauto's zoals de mia een enorm potentieel. "
Financiële voordelen:
Elektrisch rijden wordt door een aantal financiële en fiscale voordelen steeds interessanter voor de particuliere en de zakelijke rijder. Zo betaalt men voor de mia geen BPM, wegenbelasting en bijtelling. Daarnaast kan men een groot deel van de investering aftrekken van de het bedrijfsresultaat door middel van de MIA regeling. Naast deze fiscale voordelen biedt een aantal gemeenten en provincies goede subsidies aan voor de elektrische rijders. Door al deze voordelen is elektrisch rijden erg voordelig.STILL service
Omdat elektrisch rijden zorgeloos moet zijn, wordt de mia aangeboden met de STILL Service. STILL komt naar u toe en hiermee bent u er van verzekerd, dat wanneer de mia onderhoud nodig heeft, dit bij u thuis of op de zaak wordt gedaan. Met ruim 100 servicepunten in heel Nederland is er altijd een STILL servicemonteur in uw buurt.Over mia Electric:
Mia Electric werd gelanceerd op het autosalon van Genève in maart 2010 en telt momenteel 300 hoogopgeleide technici in haar productiefaciliteit in Cerizay, het westen van Frankrijk.Voor foto's en verdere informatie over de mia en de onderneming mia Electric, zie www.mia-Electric.com. Informatie over STILL Intern Transport B.V. is te vinden op www.still.nl