Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

TLN: ‘Hoge dieselprijs strop voor transportsector’

De hoge dieselprijs – samen met krimpende volumes, toenemende concurrentie en sterke prijsdruk- zet de transportsector zwaar onder druk. Deze conclusie trekt Transport en Logistiek Nederland (TLN) naar aanleiding van een enquête onder haar leden over de gevolgen van de hoge dieselprijzen. Uit de enquête onder circa 6000 ondernemers blijkt dat meer dan 80% van de transportondernemers last ondervindt van de hoge dieselprijzen en zich zorgen maakt over het bedrijfsresultaat. Dit ondanks dat 70% van alle respondenten gebruik maakt van brandstofclausules om de risico’s van tussentijdse prijsstijgingen af te dekken. Hoewel de meeste transportondernemers gebruik maken van clausules, wijken opdrachtgevers hier in de praktijk vaak van af door brandstofprijsverhogingen niet of onvoldoende te compenseren. TLN roept alle partijen op om gezamenlijk hun verantwoordelijkheid te nemen en in te zetten op een duurzame relatie.

Brandstofkosten vormen voor transportondernemer naast arbeidskosten veruit de hoogste kostenpost. Sinds januari 2009 is de brandstofprijs met maar liefst 56% gestegen en staat inmiddels op recordhoogte. Uit het TLN onderzoek blijkt dat steeds meer ondernemers gebruik maken van brandstofclausules om de negatieve effecten van prijsstijgingen tegen te gaan. Maakte in 2008 ongeveer 50% van alle transportondernemers gebruik van brandstofclausules, inmiddels is dit percentage anno 2012 gestegen naar meer dan 70%. TLN is verheugd dat de transportsector hierdoor beter bestand is tegen de hoge dieselprijzen, maar signaleert tegelijkertijd ook een zorgelijke ontwikkeling.

Opdrachtgevers

Uit het onderzoek blijkt namelijk dat meer dan de helft van de transportondernemers, die gebruik maakt van brandstofclausules, moeite heeft om deze toe te passen, omdat opdrachtgevers (zowel privaat als publiek) gemaakte afspraken niet altijd nakomen. “Een zorgelijke ontwikkeling. Zeker in een tijd waarin de winstmarges voor de sector zeer laag zijn en veel ondernemers moeite hebben hun hoofd boven water te houden”, aldus TLN-voorzitter Alexander Sakkers. Sakkers roept alle betrokken partijen dan ook op gezamenlijk hun verantwoordelijkheid te nemen en in te zetten op een duurzame relatie, waarin plaats is voor een reële kostencalculatie en beloning.

Stijging door externe factoren

De afgelopen jaren zijn prijsstijgingen van de dieselprijs aan de orde van de dag. Met name door externe invloeden (conflicten in het Midden-Oosten) en de toegenomen vraag naar brandstoffen uit opkomende economieën. Voortdurende onzekerheden en daarmee gepaard gaande grillige ontwikkeling van brandstofprijzen noodzaakt individuele transportondernemers om nog betere afspraken met opdrachtgevers te maken.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer