Brandstofkosten vormen voor transportondernemer naast arbeidskosten veruit de hoogste kostenpost. Sinds januari 2009 is de brandstofprijs met maar liefst 56% gestegen en staat inmiddels op recordhoogte. Uit het TLN onderzoek blijkt dat steeds meer ondernemers gebruik maken van brandstofclausules om de negatieve effecten van prijsstijgingen tegen te gaan. Maakte in 2008 ongeveer 50% van alle transportondernemers gebruik van brandstofclausules, inmiddels is dit percentage anno 2012 gestegen naar meer dan 70%. TLN is verheugd dat de transportsector hierdoor beter bestand is tegen de hoge dieselprijzen, maar signaleert tegelijkertijd ook een zorgelijke ontwikkeling.
TLN: ‘Hoge dieselprijs strop voor transportsector’
Brandstofkosten vormen voor transportondernemer naast arbeidskosten veruit de hoogste kostenpost. Sinds januari 2009 is de brandstofprijs met maar liefst 56% gestegen en staat inmiddels op recordhoogte. Uit het TLN onderzoek blijkt dat steeds meer ondernemers gebruik maken van brandstofclausules om de negatieve effecten van prijsstijgingen tegen te gaan. Maakte in 2008 ongeveer 50% van alle transportondernemers gebruik van brandstofclausules, inmiddels is dit percentage anno 2012 gestegen naar meer dan 70%. TLN is verheugd dat de transportsector hierdoor beter bestand is tegen de hoge dieselprijzen, maar signaleert tegelijkertijd ook een zorgelijke ontwikkeling.