
Gewasmanager Dennis van Dijk blikte in zijn openingswoord terug op het rampjaar 2011. Hij noemde 2012 het jaar om intern alles op orde te krijgen, maar ook het jaar van de hoop en van de Floriade. "Zouden we nu beter bestand zijn tegen een crisis, zoals die ons overkomen is? Ik weet het niet, maar hopelijk inspireert vandaag ons om een stapje verder te gaan."

Rondleiding door het Miele Inspirience Centre
Frank Visser vertelde over het Miele Inspirience Centre waar we te gast waren. Het Centre is de etalage voor het nog altijd niet-beursgenoteerde bedrijf, dat een jaarlijkse omzet heeft van 2,95 miljard euro. De slogan 'Miele, er is geen betere' geniet volgens Frank bijna een volledige bekendheid. "Onder meer met dit pand willen we fans creëren, uiteindelijk om mensen die het wow-effect ervaren hebben, toe te voegen aan onze database."

Henk van Dongen
Henk van Dongen van Fresh Retail ("Ons bedrijf doet allemaal gekke dingen") leidde de telers rond in een virtuele reis langs de retail en tal van concepten. Hij likkebaarde bij het verhaal van Frank Visser, die vertelde dat Miele 20% van de omzet spendeert aan marketing. Op 24 mei wordt een retailtour in Amsterdam georganiseerd, zodat geïnteresseerde telers ook een echte rondgang kunnen beleven.

Jelte van Kammen en Joost Rouwhorst
Als slok op de borrel had Henk voor de komkommertelers ook nog een verrassing in petto. Hij heeft een bevriende top-chef, Moshik Roth, namelijk een paar drankjes laten ontwikkelen op basis van komkommer en Henk heeft volgende maand een gesprek bij Starbucks of ze naast koffie ook mogelijk gezonde drankjes willen verkopen. Henk vroeg de tuinders of ze mee wilden doen, wat zorgde voor een hoop handen in de zaal.
Overigens waarschuwde Henk voor een Knorr Vie-scenario. "Je moet zo'n drankje positioneren als gezond en lekker en niet per se als groentedrankje. Bij Knorr Vie is dat mislukt omdat er niet het beloofde kwaliteitsproduct in verwerkt zat. En verkoop je troep, dan val je door de mand!"
Klik hier voor de fotoreportage