Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
mr. Folkert Boonstra (RWV Advocaten) over luchtvrachtkartel

"Te veel betaalde luchtvrachtkosten kunnen worden teruggevorderd"

Voor luchtvaartmaatschappijen zijn de brandstofkosten een belangrijk onderdeel van de prijs, die zij met hun klanten voor het vervoer van luchtvracht afspreken. Het is dus begrijpelijk dat zij brandstofprijsverhogingen aan hun klanten willen doorberekenen. Eind jaren '90 stelden een aantal luchtvaartmaatschappijen een doorberekeningsysteem op, dat echter weinig verband hield met de daadwerkelijke brandstofkosten, omdat de toeslag niet op basis van de af te leggen afstand, maar op basis van het gewicht van de vracht werd berekend.

Boetes en schadeclaims in de Verenigde Staten

Toen in februari 2006 de luchtvaartmaatschappijen Lufthansa en Swiss Airlines als klokkenluiders deze afspraak bij de mededingingsautoriteiten meldden, werden na wereldwijde invallen, een aantal luchtvaartmaatschappijen door de mededingingsautoriteiten in de Verenigde Staten vervolgd en, in het kielzog daarvan, spanden gedupeerde bedrijven een aantal massaschadeprocedures tegen hen aan.

Aan een aantal luchtvaartmaatschappijen is in de Verenigde Staten voor totaal reeds meer dan USD 1,6 miljard aan boetes opgelegd en omstreeks USD 100 miljoen bij wijze van schikking aan een aantal gedupeerde bedrijven betaald, die tegen de betrokken luchtvaartmaatschappijen collectieve procedures hadden aangespannen.

Europese Commissie grijpt ook in

Eind 2007 heeft de Europese Commissie deze kwestie opgepakt, hetgeen heeft geleid tot de uitspraak van 9 november 2010, waarin 15 luchtvaartmaatschappijen zijn veroordeeld. Aan de klokkenluiders is geen boete opgelegd, terwijl aan de overige 13 in totaal aan boetes € 800 miljoen is opgelegd. Overigens bleek tijdens het onderzoek door de Europese Commissie dat de kartelleden ook verboden afspraken over de zogenaamde securitytoeslagen hadden gemaakt. De commissie achtte onvoldoende bewijs aanwezig dat over nog twee andere toeslagen en de vrachttarieven ook onderlinge prijsafspraken waren gemaakt.

Welke luchtvaartmaatschappijen vormden het verboden kartel?

De betrokken luchtvaartmaatschappijen zijn:
Air Canada, Air France - KLM, Air France, KLM, Martinair, British Airways, Cargolux, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, LAN Chile, Quantas, SAS en Singapore Airlines. Lufthansa en Swiss Airlines hebben als klokkenluiders geen boete opgelegd gekregen, maar gedupeerde bedrijven kunnen ook bij hen de geleden schade claimen.

Wat zijn de mogelijkheden van de gedupeerde bedrijven?

Wij hebben deze kwestie, zowel in de Verenigde Staten, als de procedure bij de Europese Commissie, nauwlettend gevolgd en op basis daarvan een plan van aanpak opgesteld om voor de bedrijven, die in de periode 2000 tot en met februari 2006 ten onrechte de brandstof- en securitytoeslagen hebben betaald, het te veel betaalde terug te vorderen.

Wij verzorgen al voor een aantal bedrijven de terugvordering. Het gaat vooral om bedrijven die bloemen, planten, fruit, groente of vis per vliegtuig hebben laten vervoeren. De claim wordt voor ieder bedrijf afzonderlijk ingediend, zodat rekening kan worden gehouden met de specifieke omstandigheden per geval. Zo wordt voorkomen dat eventuele vertragingen, om welke reden dan ook, bij de claim voor het ene bedrijf, de inning voor het andere bedrijf ophoudt.

Het advocatenteam dat RWV Advocaten voor deze actie heeft samengesteld, bestaat uit mr. Folkert Boonstra en mr. ing. Bob van der Veldt.

Voor meer informatie:
mr. Folkert Boonstra
sectie Aanbesteding & Mededinging RWV Advocaten.
www.rwv.nl

www.rwv.nl/nl/nieuws/item/163/vorder_de_teveel_betaalde_luchtvrachtkosten_terug
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer