Volgens Savills wordt de stijging van de vraag gedreven door de hogere winstmarge, die hypermarkten die ook een e-commerce service bieden kunnen, zeker stellen. Naar schatting hebben hypermarkten zonder die service een winstmarge van 2-3% terwijl vestigingen die dit wel bieden een marge van 5% kunnen behalen.
Lydia Brissy, Europese Onderzoeks Directeur: "E-commerce neemt een steeds groter deel van de consumentenbesteding van Frankrijk voor zijn rekening; vorig jaar ongeveer €38 miljoen. Als de branche blijft doorgroeien, zoals in de afgelopen vier jaar, zal dit aan het eind van 2012 waarschijnlijk €45 miljoen bedragen. Supermarkten beantwoorden aan deze vraag, wat grote impact heeft op de sector"
Savills onderscheidt 3 types self-drive service in Frankrijk waarbij consumenten online bestellen en hun boodschappen daarna op komen halen. Bij de eerste soort bestellen consumenten online en halen hun boodschappen direct bij bestaande supermarkten op. Vooral Systeme U en Casino met respectievelijk 300 en 100 vestigingen doen dit. Bij het tweede type worden boodschappen opgehaald in een winkel naast een bestaande vestiging buiten het centrum, zoals Chronodrive van Auchan (40) en Leclerc (62).
"Retailers, die onafhankelijke warenhuizen gebruiken, bezuinigen op verschillende kosten zoals personeels- en bezorgkosten. Een aantal supermarkten, waaronder Leclerc, hebben plannen om het online winkelen uit te breiden en non-food producten te gaan verkopen zoals vrijetijdsartikelen en multimedia. Ze verwachten dat e-commerce een steeds groter deel van hun jaarlijkse omzet zal uitmaken."