Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

E-commerce geeft boost aan Franse supermarkten

De groeiende trend van online shoppen bij supermarkten of afhaalservice zorgt voor een stijging van het aantal supermarkten van 30% in 2012: van 1000 stuks in 2011 tot 1300 in 2012, volgens gegevens van Savills. De internationale vastgoedadviseur verwacht dat het aantal warenhuisgebouwen, gebouwd of gerenoveerd puur voor e-commerce, bijna zal verdubbelen van 180 in 2011 naar 300 in 2012. Verder stelt hij de trend dat grote Franse hypermarkt retailers zoals Auchan, Leclerc en Carrefour dwingt tot een omslag.



Volgens Savills wordt de stijging van de vraag gedreven door de hogere winstmarge, die hypermarkten die ook een e-commerce service bieden kunnen, zeker stellen. Naar schatting hebben hypermarkten zonder die service een winstmarge van 2-3% terwijl vestigingen die dit wel bieden een marge van 5% kunnen behalen.

Lydia Brissy, Europese Onderzoeks Directeur: "E-commerce neemt een steeds groter deel van de consumentenbesteding van Frankrijk voor zijn rekening; vorig jaar ongeveer €38 miljoen. Als de branche blijft doorgroeien, zoals in de afgelopen vier jaar, zal dit aan het eind van 2012 waarschijnlijk €45 miljoen bedragen. Supermarkten beantwoorden aan deze vraag, wat grote impact heeft op de sector"

Savills onderscheidt 3 types self-drive service in Frankrijk waarbij consumenten online bestellen en hun boodschappen daarna op komen halen. Bij de eerste soort bestellen consumenten online en halen hun boodschappen direct bij bestaande supermarkten op. Vooral Systeme U en Casino met respectievelijk 300 en 100 vestigingen doen dit. Bij het tweede type worden boodschappen opgehaald in een winkel naast een bestaande vestiging buiten het centrum, zoals Chronodrive van Auchan (40) en Leclerc (62).

"Retailers, die onafhankelijke warenhuizen gebruiken, bezuinigen op verschillende kosten zoals personeels- en bezorgkosten. Een aantal supermarkten, waaronder Leclerc, hebben plannen om het online winkelen uit te breiden en non-food producten te gaan verkopen zoals vrijetijdsartikelen en multimedia. Ze verwachten dat e-commerce een steeds groter deel van hun jaarlijkse omzet zal uitmaken."
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer