Verenigde Staten
In 2010 genereerden de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep 13,8 miljard euro aan opbrengsten, een stijging van 2,2% tegenover 2010 in lokale munt. De vergelijkbare omzet steeg met 0,7%. De economische omstandigheden waren uitdagend in 2011, vooral in het Zuidoosten van de Verenigde Staten, met een bijzonder hoge voedselinflatie in de tweede helft van het jaar.In 2011 daalde de Amerikaanse brutomarge met 33 basispunten tot 27,3% als resultaat van de prijsinvesteringen, in het bijzonder bij Food Lion, en voorraadverliezen in de verse producten als gevolg van lagere verkoopvolumes, gedeeltelijk gecompenseerd door inkoopbesparingen.
De onderliggende bedrijfsmarge daalde tot 4,8% (5,4% in 2010) omwille van de zwakke omzet en de prijsinvesteringen. De onderliggende bedrijfsmarge daalde met 9,5% tot 662 miljoen euro.
België
Delhaize België boekte 4,8 miljard euro aan opbrengsten in 2011, een toename met 0,9% tegenover 2010. De vergelijkbare omzetevolutie was -0,6% in een klimaat met een zeer lage interne inflatie en een dalend consumentenvertrouwen. Delhaize België beëindigde het jaar 2011 met een marktaandeel van 25,8%, een daling met 46 basispunten in vergelijking met 2010.In 2011 steeg de brutomarge van Delhaize België met 28 basispunten tot 21,0% van de opbrengsten. De onderliggende bedrijfswinst daalde met 2,3%
terwijl de onderliggende bedrijfsmarge van Delhaize België zo goed als stabiel bleef aan 4,8% (4,9% in 2010).
Zuidoost-Europa en Azië
In 2011 stegen de opbrengsten van het segment Zuidoost-Europa en Azië met 32,0% tot 2,5 miljard euro (+32,1% aan ongewijzigde wisselkoersen), voornamelijk dankzij de overname van Delta Maxi en in mindere mate als gevolg van de opbrengstengroei in Griekenland ondanks de moeilijke economische omstandigheden, alsook de uitstekende opbrengsten in Roemenië en winkelopeningen doorheen het segment.In 2011 daalde de brutomarge met 22 basispunten omwille van de lagere brutomarge van Maxi. Zonder Maxi steeg de brutomarge voor het segment met 65 basispunten als gevolg van de betere leveranciersvoorwaarden, gedeeltelijk gecompenseerd door prijsinvesteringen.
De onderliggende bedrijfsmarge was 3,4% of 4,0% zonder Maxi (3,7% in 2010) terwijl de onderliggende bedrijfswinst 82 miljoen euro bedroeg, hetzij een toename met 18,8% aan ongewijzigde wisselkoersen.
2012
Dit jaar wil Delhaize klanten naar haar winkels trekken met prijsverlagingen, zowel in de Verenigde Staten als in België. Daarbij verwacht Delhaize goede resultaten van haar huismerken. Ook wil het bedrijf meer winkels openen in diverse regio's.bron: Delhaize Groep