Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet Delhaize in 2011 met 4,6% gestegen; winst met 7% gedaald

De omzet van de Belgische Delhaize Groep bedroeg in 2011 21,1 miljard euro, een toename met 4,6% aan ongewijzigde wisselkoersen, hetzij 1,3% aan actuele wisselkoersen als gevolg van de verzwakking van de U.S. dollar met 4,8% tegenover de euro in vergelijking met 2010. De organische opbrengstengroei bedroeg 2,4%. De onderliggende bedrijfswinst daalde met 7,0% aan ongewijzigde wisselkoersen, voornamelijk als gevolg van de zwakke omzet en prijsinvesteringen in de Verenigde Staten.

Verenigde Staten

In 2010 genereerden de Amerikaanse activiteiten van Delhaize Groep 13,8 miljard euro aan opbrengsten, een stijging van 2,2% tegenover 2010 in lokale munt. De vergelijkbare omzet steeg met 0,7%. De economische omstandigheden waren uitdagend in 2011, vooral in het Zuidoosten van de Verenigde Staten, met een bijzonder hoge voedselinflatie in de tweede helft van het jaar.

In 2011 daalde de Amerikaanse brutomarge met 33 basispunten tot 27,3% als resultaat van de prijsinvesteringen, in het bijzonder bij Food Lion, en voorraadverliezen in de verse producten als gevolg van lagere verkoopvolumes, gedeeltelijk gecompenseerd door inkoopbesparingen.

De onderliggende bedrijfsmarge daalde tot 4,8% (5,4% in 2010) omwille van de zwakke omzet en de prijsinvesteringen. De onderliggende bedrijfsmarge daalde met 9,5% tot 662 miljoen euro.

België

Delhaize België boekte 4,8 miljard euro aan opbrengsten in 2011, een toename met 0,9% tegenover 2010. De vergelijkbare omzetevolutie was -0,6% in een klimaat met een zeer lage interne inflatie en een dalend consumentenvertrouwen. Delhaize België beëindigde het jaar 2011 met een marktaandeel van 25,8%, een daling met 46 basispunten in vergelijking met 2010.

In 2011 steeg de brutomarge van Delhaize België met 28 basispunten tot 21,0% van de opbrengsten. De onderliggende bedrijfswinst daalde met 2,3%
terwijl de onderliggende bedrijfsmarge van Delhaize België zo goed als stabiel bleef aan 4,8% (4,9% in 2010).

Zuidoost-Europa en Azië

In 2011 stegen de opbrengsten van het segment Zuidoost-Europa en Azië met 32,0% tot 2,5 miljard euro (+32,1% aan ongewijzigde wisselkoersen), voornamelijk dankzij de overname van Delta Maxi en in mindere mate als gevolg van de opbrengstengroei in Griekenland ondanks de moeilijke economische omstandigheden, alsook de uitstekende opbrengsten in Roemenië en winkelopeningen doorheen het segment.

In 2011 daalde de brutomarge met 22 basispunten omwille van de lagere brutomarge van Maxi. Zonder Maxi steeg de brutomarge voor het segment met 65 basispunten als gevolg van de betere leveranciersvoorwaarden, gedeeltelijk gecompenseerd door prijsinvesteringen.

De onderliggende bedrijfsmarge was 3,4% of 4,0% zonder Maxi (3,7% in 2010) terwijl de onderliggende bedrijfswinst 82 miljoen euro bedroeg, hetzij een toename met 18,8% aan ongewijzigde wisselkoersen.

2012

Dit jaar wil Delhaize klanten naar haar winkels trekken met prijsverlagingen, zowel in de Verenigde Staten als in België. Daarbij verwacht Delhaize goede resultaten van haar huismerken. Ook wil het bedrijf meer winkels openen in diverse regio's.

bron: Delhaize Groep 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer