Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nieuwe activiteit bevestigt toenemend belang Zeeuwse havens als foodport

Kloosterboer start reefer containerdepot in Vlissingen

Logistiek dienstverlener Kloosterboer heeft onlangs overeenstemming bereikt voor de start van een reefer containerdepot in Vlissingen met een aantal containerrederijen, waaronder Maersk. De komst van een dergelijk containerdepot betekent een optimale inzet van de inkomende reefer containers van deze rederijen. Het depot wordt gevestigd op het terrein van Kloosterboer in Vlissingen onder de naam Kloosterboer Container Logistics. Op deze wijze willen Zeeland Seaports en Kloosterboer de Zeeuwse havens ook op het gebied van containers op de kaart zetten.

Momenteel behandelt Kloosterboer voornamelijk importcontainers. De containers worden na het leeghalen teruggebracht naar een containerdepot in Antwerpen of Rotterdam. Door de start van een inland containerdepot in Vlissingen worden de (retour)transportkosten en handlingkosten verlaagd. Voor de Zeeuwse exporteurs biedt dit als voordeel dat zij de containers niet meer in Rotterdam of Antwerpen hoeven op te halen. Op deze manier profiteren alle partijen van het nieuwe containerdepot. Er zijn inmiddels enkele testen gedaan met de lokale uienexporteurs en deze hebben merkbaar profijt van een containerdepot bij Kloosterboer. Bovendien biedt het aantrekkelijke mogelijkheden voor nieuwe ladingstromen naar Zeeland. De kosten worden t.o.v. de Rotterdamse en Antwerpse haven namelijk aanzienlijk verkleind. In dit kader wordt er nauw samengewerkt door Kloosterboer en havenbedrijf Zeeland Seaports om met de gebundelde kennis, ervaring en netwerk de juiste koers te varen.

Kloosterboer biedt bovendien een barge service aan naar de grotere zeehavens voor verder transport. Het barge transport heeft als voordeel dat de drukke wegen rondom de grote zeehavens vermeden worden. Bovendien biedt Kloosterboer hiermee een CO2 reducerende transportmogelijkheid aan. Inmiddels zijn er reeds gesprekken met andere containerrederijen gestart om ook hun containers in Vlissingen te (her)positioneren voor export. Op korte termijn verwacht men hier tevens een positief resultaat te boeken.

Naast de afvaart van conventionele lijndiensten op Rusland en West-Afrika zet Kloosterboer middels deze innovatieve gedachte de Vlissingse haven op de kaart voor verdere ontwikkelingen in de containerisatie. Op deze manier biedt Kloosterboer een unieke totaaloplossing voor zowel importeurs als exporteurs.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer