Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Actros Euro 6 op kenteken een feit

Transporteurs met een Euro 6-vrachtwagen kunnen vanaf heden de truck als Euro 6 laten kentekenen bij de typekeuringsautoriteiten. De norm, die onlangs is vastgesteld, wordt door de nieuwe Mercedes-Benz Actros met BlueTec 6-motor behaald. Het is voor transporteurs dus vanaf nu mogelijk de Euro 6 Actros ook als Euro 6 op het kentekenbewijs te laten registreren. Met de komst van de Euro 6-norm is een einde gekomen aan veel onzekerheid. Nu de exacte invulling van de uitstootnormen definitief is vastgesteld, kunnen truckfabrikanten de Euro 6-motoren laten certificeren bij de typekeuringsautoriteiten. De zwaardere Euro 6 norm biedt weer kansen voor de ondernemer, die bij de aanschaf zeker het overwegen waard zijn.



De nieuwe Actros, die eind vorig jaar werd geïntroduceerd, is leverbaar met Euro 5- en Euro 6-motoren. Het voordeel van de Euro 6-norm is dat de uitstoot van schadelijke stoffen op een nog nauwelijks meetbaar niveau is aangeland. Het nadeel is dat de benodigde technologieën per definitie een hoger brandstofverbruik en extra gewicht met zich meebrengen. Daardoor wordt het juist moeilijker om de beoogde CO2-doelen te behalen. Mercedes-Benz gaat met de nieuwe Actros echter een stap verder en de nieuwe Actros Euro 6 is nogmaals 3% zuiniger dan de toch al zeer zuinige huidige Actros Euro 5, die bekend staat als “zuinigste truck ter wereld”.

Een volledig nieuw truckconcept met compleet nieuwe motoren en verder geoptimaliseerde aerodynamica, vangen de nadelen van de complexe uitlaatgasreiningssystemen volledig op en overcompenseren deze zelfs. De nieuwe Mercedes-Benz Actros met de Euro 6-motor is de eerste truck van deze compleet nieuwe lijn en loopt dus verder op de zaken vooruit. Dit wordt onder meer gerealiseerd met een geoptimaliseerde aandrijflijn met zuinige, efficiënte motoren, korte schakeltijden, een op de inzet afgestemde achterasoverbrenging en verder gereduceerde wrijvingsverliezen. Daarnaast is ook de aerodynamica verbeterd en zijn er brandstofbesparende technieken toegepast op nevengebruikers als de luchtdrukregeleenheid, de hulppomp voor de stuurbekrachtiging en de luchtcompressor.

Het bewijs hiervoor bleek bij de Record Run 2011. Tijdens deze rit reden drie vol beladen Actrostrucks 10.000 km tussen Rotterdam en het Poolse Stettin, een van de drukste autoroutes van Europa. Twee nieuwe Actrossen met Euro 5- en Euro 6-motor namen het op tegen de huidige Actros met Euro 5. De nieuwe Actros Euro 6 was 4,5 procent zuiniger dan het huidige Actros model. De nieuwe Actros Euro 5 deed het nog beter en was zelfs 7,6 % zuiniger. Daarmee is de nieuwe Actros de meest efficiënte en minst milieubelastende Euro 6-truck voor het internationaal transport waarmee de ondernemer klaar is voor de toekomst.

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op http://media.mercedes-benz.nl

Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer