Dat Ahold Bol.com graag wilde inlijven, is geen verrassing. Het is een aantrekkelijk merk dat beter bij Ahold past dan Wehkamp. Bovendien is het internationaal uit te rollen. Ik denk dat synergie aan de achterkant - inclusief de marketingsoftware - het eerst is dat AH plezier kan doen. En daarnaast de commerciƫle synergie door klanten voordeeltjes (spaaracties voor boeken?) aan te bieden. En vergeet niet dat Ahold een meester is om hiermee de industrie weer een extra 'merk-etalage' te bieden dat geld waard is!
Maar de belangrijkste gevolgen krijgen we pas over 5 jaar te zien.
- Voor boekhandels is het slecht nieuws dat Nederlands grootste retailer nu ook de digitale verkoop van boeken in handen heeft. En niet alleen voor boeken, ook talloze leuke non-foods met een hoge attractie (plezierfactor) voor consumenten zijn gemeengoed voor bestaande klanten van Bol.com.
- Voor andere supermarkten wordt het nu wel een 'must' om ook snel in online activiteiten te gaan investeren. En dat geeft weer een boost aan die 320 miljoen, die nu aan online food wordt verkocht.
- Supermarktpanden en andere retailpanden moeten omzet inleveren aan de virtuele concurrentie. Ze krijgen minder bezoekers. En dat zal de prijzen van de waarde van onroerend goed drukken en leegstand veroorzaken.
- Succesvolle retailers met panden (gecombineerd met online diensten) zullen vaker bij elkaar kruipen om het shoppen voor consumenten zo aantrekkelijk mogelijk te houden.
- Logistieke dienstverleners kunnen terreinwinst boeken. Want al die boodschappen moeten worden thuisbezorgd. Of.... er ontstaat weer iets nieuws: een afhaal-logistiek loket. Een plek waar de consument van AH, Etos, Gall&Gall en Bol.com zijn bestelling komt ophalen.
- Voor de foodindustrie betekent dit innovatie. Want er zullen allerlei nieuwe mogelijkheden ontstaan voor producten en verpakkingen en combinatie promoties. Lays dat het laatste boek van Mart Smeets over de EK voetbal gaat promoten? Tempozakdoekjes die de CD van Paul de Leeuw sponsort?
- En voor de consument betekent dit dat hij nog vaker en gemakkelijker de smartphone gaat gebruiken bij het retailen en daarmee wellicht ook sluwer wordt in het ontdekken van lage prijzen en voordeeltjes!
- Voor Foodservice betekent dit dat het nu hoog tijd wordt om in te spelen op de trend dat consumenten vaker van huis uit (of onderweg) digitaal hun aankoopkeuzes over eten en drinken gaan bepalen.
- Tot slot: nog even wachten en dan komt ook Aldi met online diensten! Dan worden lage prijzen ook in dit nieuwe kanaal gemeengoed!
Bron: Jan-Willem Grievink, ConCeption