Oostenrijkse bio-verkopen met 0,6% gedaald
De biologische markt van Oostenrijk groeide snel in de afgelopen jaren, een dubbelcijferige groei zelfs. In 2011 nam de groei voor het eerst een adempauze. De detailhandelsverkopen daalden met 0,6 procent tot 304,4 miljoen euro. Het aangekochte volume daalde volgens Agrarmarkt Austria (AMA) met 5,4 procent tot 109.800 ton.
De EHEC-crisis en de Italiaanse bio-fraudezaak zorgden het afgelopen jaar voor negatieve krantenkoppen. AMA-voorzitter Stephan Mikinovic ziet ook de economische crisis als reden voor fluctuaties. Oostenrijkse consumenten geven gemiddeld jaarlijks 118 euro uit aan biologische producten. Daarmee staat het land nog altijd in de top.
"In 2009 en 2010 is de Oostenrijkse biomarkt met 15 procent gegroeid. Met een areaal-aandeel van 19,5 procent behoort Oostenrijk nog altijd tot de kopgroep. Alleen Liechtenstein had met 27,3 procent een hoger bio-aandeel", reageert landbouwexpert Lukas Kilcher.
Oostenrijkse producenten zullen nu proberen om nieuwe exportmarkten aan te boren. "Kwaliteit heeft tot op heden altijd nog wel een plaats op de markt gevonden", zegt Rudi Vierbauch (voorzitter Bio Austria) vol vertrouwen. Met bedrijven als Sonnentor (bereikt 50 procent van de omzet in Duitsland) en het initiatief 'Gutes vom Berg' zijn de Oostenrijkse producenten vooral in Duitsland erg succesvol.