Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Rotterdam haven met meeste aansluitingen voor koelcontainers

De containerterminals in de Rotterdamse haven beschikken samen over 12.000 aansluitingen voor koelcontainers. Dit is ruim dubbel zoveel als de nummer twee in de Hamburg-Le Havre Range. Ook in vergelijking met op zich grotere containerhavens in Azië neemt Rotterdam een toppositie in. Zo had PSA Singapore vorig jaar 7000 aansluitingen op een totale overslag van 29 miljoen TEU.

Verreweg het grootste deel van de aansluitingen, bijna 11.000, is te vinden op de zes grote zeeterminals. De andere 1000 zijn verdeeld over de 300 gespecialiseerde binnenvaartterminals en 800 depots voor containeropslag. Het overgrote deel van de diensten, die de zeeterminals aanlopen, komen uit Latijns-Amerika, Zuid- en West-Afrika, Oceanië en IJsland/Noorwegen. Dit zijn de herkomstgebieden van vlees, vis en fruit; verreweg de belangrijkste producten voor koelcontainers.

Deze bevroren of gekoelde producten worden tijdelijk zeer dichtbij in de haven opgeslagen en hebben meestal een continentale eindbestemming op relatief korte afstand, tot 500 kilometer van Rotterdam. Hier is een grote directe kapitaalkrachtige vraag van consumenten, al of niet via groothandelspunten zoals die van Brussel, Parijs, Venlo en Barendrecht. Op de twee Nederlandse locaties vindt ook consolidatie plaats met Nederlandse tuinbouwproducten.

Daarnaast is er een grote indirecte vraag van de traditioneel sterke voedselverwerkende industrie. Deze genereert tevens wederuitvoer in koelcontainers en export van Nederlandse producten, vooral zuivel. Daar bovenop komt de, groeiende, zee-zee doorvoer vanaf het zuidelijke halfrond naar vooral Rusland en die van Scandinavië naar Azië (vis). De gunstige vraag- en aanbodsituatie en het feit dat veel diensten Rotterdam als eerste loshaven aanlopen, versterken elkaar.

In februari start de export van seizoensfruit. Vrijwel al het fruit met uitzondering van bananen waarvan de productie het jaar rond is, vanuit Zuid-Amerika en Zuid-Afrika. Het aandeel van de container daarin, vergeleken met volledige koelschepen met losse pallets, is in Rotterdam inmiddels overgroot. De vraag naar fruit in West-Europa neemt structureel nauwelijks toe, die in Centraal-Europa wel. De sterkste groei vindt echter plaats in het Midden-Oosten en Azië (smaakontwikkeling plus toenemende koopkracht). Hierdoor, versterkt door de euro/dollar verhouding, stroomt meer fruit richting Azië. Vergroting van het aanbod is mogelijk, maar het kost tijd voordat nieuwe bomen en struiken productief zijn.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Gerelateerde artikelen → Zie meer