Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuwe verpakkingen Tesco om voedselverspilling te verminderen

Tesco heeft in navolging van andere grote supermarktketens besloten om nieuwe verpakkingsmiddelen uit te proberen om hun verse producten beter vers te houden. De proeven beginnen met de verpakkingen van tomaten en avocado's, omdat deze producten het meest verspild blijken te worden. Er wordt gesteld dat de nieuwe verpakkingen een 1,6 miljoen bakjes tomaten en 350.000 trays avocado's per jaar kunnen besparen. 

De nieuwe verpakkingen maken gebruik van een strip die de ethyleen, het hormoon dat het rijping- en uiteindelijk rottingsproces in gang zet, absorbeert. De strip is van het bedrijf 'It's Fresh Limited'. Zij claimen dat de strip 100 keer zo effectief is als alle andere alternatieven die momenteel beschikbaar zijn.
 
De Britse krant 'the Guardian' meldt dat de oorspronkelijke proeven succesvol zijn gebleken en dat de verpakkingen binnenkort naar verwachting terug zijn te vinden in de Tescovestigingen in het hele land. Tesco laat weten dat de nieuwe verpakkingen geen invloed op de verkoopprijzen zullen hebben.
 

soorgelijke verpakking maar dan met bindsla

Steve Deeble van Tesco zegt: 'De verpakking is een grote doorbraak in het gevecht tegen voedselverspilling en het kan jaarlijks tientallen miljoenen ponden aan verse producten sparen. Het betekent echter ook dat de consumenten hun groenten en fruit langer kunnen bewaren zonder dat ze het binnen een paar dagen na aanschaf hoeven op te eten." Volgens hem worden de nieuwe verpakkingen waarschijnlijk rond Pasen in gebruik genomen. 

Afgelopen maand lanceerde Marks & Spencer dezelfde verpakking voor al hun aardbeien. De proefperiode bij M&S winkels toonde aan dat er een daling van minstens 4% in het verspilde voedsel was. Gedurende het hoogtepunt van het aardbeienseizoen staat dit gelijk aan 40.000 bakjes of ongeveer 800.000 aardbeien.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer