"Waarom datakwaliteit zo enorm belangrijk is én blijft"
Zoals bekend is het verbeteren van datakwaliteit een van de speerpunten van GS1 Nederland. Grofweg komt het er op neer dat het foutloos vastleggen van artikelgegevens kosten bespaart en de efficiency verhoogt. Daar komt nog eens bij dat consumenten steeds vaker op zoek zijn naar productinformatie die makkelijker beschikbaar wordt als deze reeds correct is vastgelegd. Goede datakwaliteit draagt ook bij in de strijd tegen nee-verkoop. Zie daar in een notendop de gevoeligheden en winstpunten die er met foutloze datakwaliteit te behalen zijn.
Alles bij elkaar zijn er dus voldoende redenen voor retailers en leveranciers om productgegevens foutloos vast te leggen en uit te wisselen. Maar dat is –helaas- nog steeds makkelijker gezegd dan gedaan. Zo blijkt ook weer uit een artikel over dit onderwerp in vakblad Foodpersonality. De heren van GS1 Nederland, Pepsico en Albert Heijn bespraken de voetangels, die rond het thema 'datakwaliteit' bestaan. En wat er aan te doen valt.
Klik hier voor het volledige artikel van GS1
Bron: GS1