Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Afname van lokale telers levert Agrimarkt 10% extra omzet op

De Zeeuwse supermarktketen Agrimarkt, onderdeel van de telerscoöperatie CZAV, plust minimaal 10% sinds lokale agf-leveranciers direct aan de keten leveren. Dat zegt commercieel directeur Wilfred van Elzakker. "Wij zien de omzet van de hele agf-afdeling aantrekken door deze actie. Klanten komen binnen op de herkenbaarheid van de lokale telers, maar kopen dan ook meteen een netje sinaasappelen erbij."

Sinds week 49 communiceert Agrimarkt duidelijk de herkomst van een aantal agf-producten in de 5 vestigingen in Goes, Middelburg, Vlissingen, Middelharnis en Roosendaal. Uit de 3000 leden van CZAV zijn lokale leveranciers geselecteerd, die rechtstreeks aan de winkels leveren.

Agrimarkt is een volle dochter van de coöperatie CZAV. Een nauwe samenwerking ligt dan ook erg voor de hand. Maar zo simpel was dat niet, vertelt Van Elzakker: "Lokaal aanbod is nu pas echt aan het opkomen en beantwoordt een vraag van de consument. Ook moet er niet te veel schaarste in aanbod zijn. Dan krijgen telers immers overal een goede prijs." Pas als er geen telers van CZAV voor handen zijn, wil Agrimarkt ook van andere telers afnemen.

Voordelen van de samenwerking noemt van Elzakker het verkorten van de keten, waardoor kosten wegvallen en zowel teler als klant een betere prijs krijgen. Ook biedt moederbedrijf CZAV kennis en kunde aan in de teeltbegeleiding. Kennis die een normaal supermarktbedrijf niet meteen in huis heeft. "Wij zitten in hetzelfde gebouw als de CZAV. Het betekent dat wij een goed inzicht hebben in het aanbod. Zo weten wij ruim op voorhand welke percelen goed of minder goed lopen en wat het aanbod dus zal zijn. Telers denken ook nu al met ons mee over volgend jaar in wat ze bijvoorbeeld gaan aanplanten."

Een ander groot voordeel is dat Agrimarkt zich als keten kan onderscheiden van de concurrentie. Van Elzakker: "Voor een landelijke keten is het te complex wat we nu uitvoeren met onze lokale leveranciers."

bron: Distrifood
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer