Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Enorm potentieel aan alleeneters voor de horeca

Nederland telt ruim 2,4 miljoen alleenstaanden. Een aanzienlijk deel daarvan bestaat uit welgestelde ouderen en pensioengenieters. Mensen met tijd, geld en behoefte aan sociaal contact. De Nederlandse horeca is echter vooral ingesteld op diners vanaf twee personen en speelt nauwelijks in op de groeiende groep alleeneters. Alleen uit eten gaan wordt door de meeste mensen onaantrekkelijk gevonden. Men voelt zich ongemakkelijk en bekeken. Van de alleenstaanden zegt 73% (vaker) alleen uit eten te gaan als horeca rekening houdt met hun wensen. Dat blijkt uit onderzoek naar de kansen van ‘Alleen uit eten' door de Hoge Hotelschool Maastricht in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Er is onderzoek gedaan naar de meest potentiële doelgroep om alleen uit eten te gaan: de 50- tot 75-jarigen. Die groep geeft aan dat niet de kwaliteit van het eten of de bereikbaarheid van het restaurant hen weerhouden alleen uit eten te gaan. Vooral de inrichting van de eetgelegenheid, vriendelijk en attent personeel en het aanbod op de menukaart blijken doorslaggevend. Verder blijkt er verschil in de visie van de gast op alleen uit eten en die van horecaondernemers. Het overbruggen van die verschillen levert een enorm potentieel aan nieuwe gasten op.

Verbeterpunten

De inrichting van de eetgelegenheid is het meest genoemde verbeterpunt. Dat kan letterlijk het verlagen van drempels zijn, het werken met tafelkaartjes tot het creëren van aanschuiftafels. Vriendelijk en attent personeel kan de drempel om alleen uit eten te gaan ook enorm verlagen. Net als een beter op alleengaanden afgestemde menukaart met bijvoorbeeld kleine flesjes wijn, kleinere porties, een ‘pannetje', een daghap of traditionele Hollandse gerechten (voor ouderen).

Concepten

Er zijn nog geen horecaconcepten, die zich volledig richten op alleengaande eters. Wel zijn er initiatieven die hierop inspelen zoals Julia's, Coffeelovers, Tweetjemee.nl, Shareatable.org, Shareabite.com, Socialdining.nl en Resto VanHarte. Directeur Fred Beekers van Resto VanHarte: "Creëer mogelijkheden voor alleeneters om in contact te komen met andere alleeneters. Het gevoel van ongemak kan de horecaondernemer wegnemen door beter rekening te houden met wensen en gevoeligheden van de alleeneter. De kansen liggen voor het oprapen."

Bron: KHN

 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer