"Bedrijfsleven bepaalt hoe promotiegeld na EHEC-crisis wordt ingezet"
Koppert Cress heeft zich volgens Bleker terecht tot het Productschap Tuinbouw gewend om aandacht te vragen voor het extra bedrag dat is toegevoegd aan het budget van de Europese promotieregeling voor groenten en fruit. Daar is vorig jaar in de Europese Raad van landbouwministers besloten naar aanleiding van de EHEC-crisis en de behoefte aan herstel van het consumentenvertrouwen. In totaal is daarvoor de komende 3 jaar 15 miljoen euro beschikbaar gesteld op Europees niveau.
Vanuit Nederland is door het bedrijfsleven, het GroentenFruit Bureau, een programma ingediend dat specifiek is gericht op herstel van consumentenvertrouwen en afzet op de Duitse markt. Het programma van in totaal 3,6 miljoen met 50% cofinanciering van de Europese Unie is inmiddels goedgekeurd en zal vanaf dit jaar worden uitgevoerd. Het programma richt zich op het herstellen van consumentenvertrouwen in Duitsland.
Koppert Cress is leverancier van kiemgroenten. Volgens Bleker kunnen en zullen producenten van kiemgroenten ook van het ingediende programma van het GroentenFruit Bureau profiteren. Ook voor deze sector is Duitsland een belangrijke afzetmarkt. Voor andere promotieacties en acties in andere landen zal het bedrijfsleven zelf initiatieven moeten ontplooien. De staatssecretaris vindt het dan ook terecht dat Koppert Cress de brief heeft geadresseerd aan het Productschap Tuinbouw dat het bedrijfsleven hierin vertegenwoordigt.
Bron: Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie