Voeding – en dan met name verse voeding – is emotie. Online vers kopen is een kwestie van vertrouwen. Vertrouwen dat de producten kwalitatief goed zijn en op de juiste manier worden bezorgd. Vandaar ook is het feit dat je de producten, die je koopt, niet kunt zien, voor de meeste consumenten de belangrijkste reden om geen verse groenten of fruit via internet te kopen.
Aandacht stimuleert online versverkopen
Slechts één procent van de Nederlandse consumenten heeft wel eens groenten of fruit via het internet gekocht. Ter vergelijking: in Groot-Brittannië ligt dat percentage op 14 procent. "E-commerce krijgt veel aandacht in Groot-Brittannië", zegt Wilco van den Berg, die samen met Anne Marie Borgdorff namens het Productschap Tuinbouw onderzoek heeft gedaan naar de online verkoopkanalen van vers in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië. "Grote retailers als Tesco, Asda en Sainsbury's zijn er actief mee bezig, net zoals online specialisten als Ocado en Abel & Cole.Toekomst in Nederland
Volgens het rapport van het Productschap Tuinbouw heeft de online verkoop van groenten en fruit – en andere versproducten – wel degelijk toekomst in Nederland. Niet in het minst omdat Albert Heijn nu écht werk gaat maken van de landelijke uitrol van Albert.nl. Daarnaast heeft Spar plannen om de thuisbezorging van boodschappen door individuele Sparondernemers van een centraal online platform te voorzien. Ook Dekamarkt en BoniMarkten experimenteren met thuisbezorging en afhaalpunten. En dan zijn er nog nichespelers als Versvandekweker, OKvlees, Odin, Beef & Steak en Bestelvers.Afhaalpunten voor vers
Het onderzoek van het Productschap Tuinbouw toont aan dat Nederlanders, als het om de aankoop van groenten en fruit gaat, nog niet in meerderheid warmlopen voor een systeem van afhaalpunten. Bijna 60 procent denkt niet dat het aanslaat. Bij Duitsers (57 procent denkt van wel) en Britten (56 procent ziet drive inn afhalen van agf wel zitten) is de meerderheid van de consumenten wél positief. Ook hier gaat het weer om aandacht en vertrouwen. Als Albert Heijn de afhaalpunten positief test en dit systeem gaat uitrollen, kan de stemming omslaan ten gunste van het online bestellen en afhalen van vers.Het nieuwe boodschappen doen
"Op dit moment zijn er nog geen gekoelde afhaalpunten in Nederland waarvan Bestelvers gebruik zou kunnen maken", zegt Menno Bom van Fresh&Food Fulfillment, de logistieke partner van Bestelvers. "Zo'n ontwikkeling zou zeker een sterke stimulans voor de online foodmarkt kunnen zijn. Op dit moment bezorgen we alleen bij consumenten thuis. Ook werken we samen met Kruidenier Foodservices, die dagelijks verse producten levert aan zo'n drieduizend bedrijfsrestaurants in Nederland. Via deze cateringbedrijven kunnen wij 'het nieuwe boodschappen doen' aanbieden. Werknemers kunnen dan aan het eind van de werkdag hun pakket boodschappen mee naar huis nemen."Vers geen core business logistieke dienstverleners
Zeker de nichespelers in de ontluikende online markt voor verse voeding zullen behoefte hebben aan het bundelen van capaciteit om de efficiency te verhogen en de kosten te verlagen. Maar niet iedere logistieke dienstverlener is daartoe in staat, vindt Bom. "De distributie en handling van verse producten ligt ver verwijderd van de core business van de huidige logistieke dienstverleners", zegt hij. "Vandaar dat wij onze infrastructuur ook ter beschikking stellen aan andere online initiatieven."Krachten bundelen
Bom pleit voor krachtenbundeling. "Er zijn teveel 'kleine' initiatieven, die allemaal tegen dezelfde problematiek aanlopen. Hoe krijg ik dat pakketje binnen 24 uur van mijn leverancier naar de consument? Netjes ingepakt en binnen een gesloten koelketen. Alleen door krachten te bundelen is zoiets te realiseren. Er moet volume in deze nieuwe markt komen om landelijke distributie mogelijk te maken. Maar er moet ook landelijke distributie zijn om het volume te creëren."2020: online foodaandeel 15 tot 20 procent
Eerst volume en dan de infrastructuur creëren? Of net andersom? Het is volgens Bom voor veel spelers 'een kip en ei verhaal'. "In Groot-Brittannië koopt 14 procent van de consumenten wel eens verse producten online. Het aandeel van online in de totale supermarktomzet is daar al 6 tot 7 procent! Ook in Nederland is de markt steeds meer klaar voor online food. Rapporten van de Rabobank, ING en ABN Amro verwachten een online aandeel in levensmiddelen tussen de 15 en 20 procent in 2020. Dat is een markt van 5 tot 7 miljard euro. Hoogste tijd dat de logistieke dienstverleners in Nederland hierop inspelen."Bron: www.gs1.nl/opinie