Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Rob Ligthart (DailyFresh): "Meer vervoerders zullen vestiging in VK openen"

Brits parlement bespreekt extra heffing buitenlandse vervoerders

Tholen - In het Britse parlement is een plan gelanceerd om buitenlandse transportbedrijven bij te laten dragen aan het onderhoud van de Britse snelwegen. Britse vervoerders dragen deze plannen een warm hart toe. De dagelijkse kosten zullen naar verwachting oplopen tot 10 pond per dag voor vrachtwagens met een capaciteit boven de 12 ton en het plan is om deze tolheffing per 2015 in te voeren. Woensdag wordt het voorstel in het parlement behandeld.



De Britse verkeersminister Mike Penning wil met deze plannen een eerlijkere markt creƫren voor het binnenlands transport om op een gelijk speelveld te acteren met de buitenlandse transportbedrijven. "Jaarlijks registreren we ongeveer 1,5 miljoen buitenlandse vrachten naar het Verenigd Koninkrijk." Kate Gibbs van de Road Haulage Association reageert verheugd op het plan. "Dit plan moet verwelkomd worden door de automobilisten, waarvan er velen klagen dat buitenlandse vervoerders niets betalen voor het gebruik van onze wegen."

Voor Rob Ligthart van DailyFresh Logistics komt dit voorstel niet als een verrassing. "Het past wel in de lijn van wat we de laatste jaren zien gebeuren in Verenigd Koninkrijk met striktere cabbotageregelgeving. "In Nederland mag iedereen vrij rijden, maar bijvoorbeeld in een land als Frankrijk is de tolheffing al jaren aan de orde van de dag."

"Het wordt al met al wel weer een stuk moeilijker voor de Nederlandse vervoerders op Engeland en het blijkt maar weer eens dat we een goede Europese transportwet missen", vervolgt Rob. "Als dit plan door het Britse parlement komt, zul je mogelijk zien dat er meer buitenlandse transporteurs een vestiging in Engeland zullen openen. Als ingangsdatum wordt 2015 genoemd, dus er is voldoende tijd om op te anticiperen."

De transportbrancheorganisatie Transport & Logistiek Nederland en de EVO, de organisatie van verladers, reageren beide teleurgesteld omdat hun concurrentiepositie verslechterd. "Voor bedrijven met een grote vloot op Engeland scheelt dat 200 tot 300 euro per dag en dat in een branche met smalle marges."

Gerelateerde artikelen → Zie meer