
De Britse verkeersminister Mike Penning wil met deze plannen een eerlijkere markt creƫren voor het binnenlands transport om op een gelijk speelveld te acteren met de buitenlandse transportbedrijven. "Jaarlijks registreren we ongeveer 1,5 miljoen buitenlandse vrachten naar het Verenigd Koninkrijk." Kate Gibbs van de Road Haulage Association reageert verheugd op het plan. "Dit plan moet verwelkomd worden door de automobilisten, waarvan er velen klagen dat buitenlandse vervoerders niets betalen voor het gebruik van onze wegen."
Voor Rob Ligthart van DailyFresh Logistics komt dit voorstel niet als een verrassing. "Het past wel in de lijn van wat we de laatste jaren zien gebeuren in Verenigd Koninkrijk met striktere cabbotageregelgeving. "In Nederland mag iedereen vrij rijden, maar bijvoorbeeld in een land als Frankrijk is de tolheffing al jaren aan de orde van de dag."
"Het wordt al met al wel weer een stuk moeilijker voor de Nederlandse vervoerders op Engeland en het blijkt maar weer eens dat we een goede Europese transportwet missen", vervolgt Rob. "Als dit plan door het Britse parlement komt, zul je mogelijk zien dat er meer buitenlandse transporteurs een vestiging in Engeland zullen openen. Als ingangsdatum wordt 2015 genoemd, dus er is voldoende tijd om op te anticiperen."
De transportbrancheorganisatie Transport & Logistiek Nederland en de EVO, de organisatie van verladers, reageren beide teleurgesteld omdat hun concurrentiepositie verslechterd. "Voor bedrijven met een grote vloot op Engeland scheelt dat 200 tot 300 euro per dag en dat in een branche met smalle marges."