De boodschap van de BPF leden was duidelijk: We zijn niet tegen formules of organisaties, sterker nog: alle formules zijn vertegenwoordigd binnen BPF.
BPF wil en is aan het ontwikkelen, wil werken aan positieve geluiden binnen de branche want die zijn er. Creatieve betekenis van BPF: Bezieling – Passie – Fair
Tijdens de presentatie programma 2012 werd duidelijk dat er binnen een jaar van het bestaan van BPF veel gewerkt is aan samenwerking in de keten.
De speerpunten liggen dit jaar op:1. De aftrap en afname van een eigen ras Asperges met Teboza.2. Een pilot die gestart is onder het mom van: een andere sla beleving! Dit i.s.m. zaadveredelaar Rijk Zwaan en telers Boer&den hoedt.3. De kiwibessenverkoop en actieweken met teler Domus de Jonge.
Samenwerking binnen de keten: Dutch Specials – BPF
Als laatste speerpunt voor 2012 werd bekend gemaakt dat er een pilot gestart gaat worden met de Dutch Specials telers. 22 telers en 13 groentewinkels, die samen de weg zoeken naar de consument met onderscheidene producten. Bij de Dutch Specials is budget beschikbaar gesteld om deze pilot op te zetten. Een unieke samenwerking binnen de keten waarbij ook Rungis betrokken is en er voor de specials een aparte logistiek opgezet gaat worden. LookAtfresh zal deze pilot begeleiden en de twee kernteams adviseren. Tijdens deze bijeenkomst was er een feestelijk moment om deze samenwerking kracht bij te zetten d.m.v. het tekenen van een intentieverklaring.Namens BPF is er getekend door Wim Landwaart, namens de Dutch Specials, Marja Vijvenberg en Dik Vogelaar namens LookAtFresh.
"De avond werd besloten met een spreker: Lou Snoek uit Volendam. Slachtoffer van de Volendamramp, die uit ervaring vertelde hoe je vanuit een uitzichtloze positie terug kan komen, weer doelen kan stellen en ze ook kan bereiken. Mensen om je heen moet vertrouwen en de kansen pakken. Beklimming van de Mount Everest was er een van. Al met al een indrukwekkende avond."