
Een verdubbeling van het aantal leden in het jubileumjaar; dat hadden ze bij FresQ een paar maanden geleden niet kunnen bedenken. Gegroeid van 76 leden bij de start in 2001 naar 155 leden nu, van 257 hectare naar 1400 hectare op dit moment en van een omzet van € 130 miljoen naar een verwachte omzet in 2012 van ruim € 700 miljoen. Daarmee is FresQ verschoven van de tweede plek naar de positie van dé glasgroentecoöperatie in Nederland. 
Jan de Boer en Tom de Bruijn met een origineel cadeau van Rainbow
Om met Tom de Bruijn, de voorzitter van FresQ te spreken: "In 2012 realiseren we ons dat van FresQ een bijdrage verwacht mag worden, die past bij de nieuwe positie. Meer nog dan voorheen is naast het belang van de eigen leden het belang van de glasgroentesector als geheel een onderkende verantwoordelijkheid."

onderonsje oud-voorzitter Pleun van Dijk, Martien Penning en de nestor van FresQ Wim Grootscholten
De voorzitter sprak deze woorden tijdens de feestelijke jubileumbijeenkomst afgelopen zaterdag ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van FresQ. In de hal van FresQ Red Star was een fantastische feestzaal gebouwd. Uiteraard in de huiskleur oranje. Voor de aankleding waren de producten van de FresQ-leden verwerkt in prachtige groentestukken en driedimensionale schilderijen.

schilderij met vers product van de FresQ-leden
Een lust voor het oog. ’s Middags was er gelegenheid voor de relaties van FresQ om met elkaar bij te praten onder het genot van een drankje en een hapje, uiteraard gemaakt van product uit de kassen van de FresQ-leden.

overzicht feestzaal ‘smiddags
Drie sprekers kleedden het formele gedeelte in. Allereerst kwam de Tom de Bruijn aan het woord. Hij nam het publiek mee naar het FresQ van toen en nu. Tijdens zijn speech was er enige opschudding toen een razende reporter op zijn solex de zaal in kwam rijden. In 1963 was hij uit het Westland vertrokken en hij was hogelijk verbaasd over dat de verandering sindsdien. Daar wilde hij het fijne van weten.

de razende reporter Dirk van der Kaaij in gesprek met Wim Grootscholten
De razende reporter, Dirk van de Kaaij, vuurde zijn vragen af aan de nestor van FresQ, Wim Grootscholten, en aan het enige vrouwelijk bestuurslid, Ilse Lensink. Met hilarische antwoorden als reactie. Tot slot had hij nog een kwinkslag voor Theo van Vliet over diens megaproject in de Wieringermeer.

de razende reporter Dirk van der Kaaij in gesprek met Ilse Lensink
Na het verhaal van de voorzitter nam Sjaak van der Tak, de burgemeester van het Westland, het woord. Hij gaf FresQ de Westlandse Triple-A-status: "Een organisatie die staat voor samenwerking in kwaliteit en duurzaamheid, marktgerichtheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Hij gaf tussen de regels door nog de tip om een leuke jongedame van de Knappe Koppenkalender in te zetten als de nieuwe Frau Antje om zo het Nederlandse product te promoten.

Sjaak van der Tak, burgemeester van het Westland
De laatste spreker was Theo Koning van Frankort & Koning, met een uiteenzetting over zijn bedrijf en de samenwerking met FresQ. Of zoals hij zei: "Olifanten vrijen met olifanten, beter gezegd professionals doen het met professionals, zeker als het fresh professionals zijn."

’s Avonds werd de feestzaal het toneel van een spetterend jubileumfeest voor de leden van FresQ en alle medewerkers met hun partners, zowel de medewerkers van de coöperatie als van de zes verkoopdochters. Het enige formele moment kwam in de vorm van een vlotte speech van de Algemeen directeur Jan de Boer. Hij memoreerde kort aan de recente ontwikkelingen binnen de organisatie en de gevolgen voor iedereen die aanwezig was in de zaal en besloot met de woorden dat we samen "goud in handen hebben." Dat was het startsein om er een gezellige avond van te maken. De bar ging open, de voetjes van de vloer en het werd pas laat weer rustig in De Lier.

Afzetorganisatie FresQ is de grootste glasgroentecoöperatie in Nederland. FresQ houdt kantoor in De Lier en heeft zes verkoopdochters. Met 155 leden staat FresQ voor ruim 1400 hectare en een brede variatie aan glasgroente zoals tomaten, paprika’s, aubergines en komkommers, waarbij tomaten en paprika’s de boventoon voeren. Op vooruitstrevende wijze geeft FresQ inhoud aan productie, verpakken en de afzet van de producten. Samen hadden de 79 in 2011 aangesloten leden van FresQ een jaaromzet van ruim € 445 miljoen. De regie van de afzet ligt bij FresQ. Via de verkoopdochters bedient FresQ de verschillende marktsegmenten en doelgroepen optimaal.
Meer informatie over FresQ vindt u op www.fresq.nl