Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Goede vooruitzichten voor biologische groenten en fruit in Duitsland

De verkoop van biologische groenten en fruit neemt toe in Duitsland. Toch is het aandeel in de totale distributie nog te verwaarlozen. Wel is er in Duitsland een sterke trend merkbaar naar meer lokale producten. Dit is positief voor de biologische producten uit de regio. Voor de consument is de herkomst van de producten steeds belangrijker. Zaak is voor de regionale telers en winkels om een regionale winkelketen te ontwikkelen.

In 2011 is de verkoop van biologische producten in Duitsland met bijna tien procent gestegen. Dit is opvallend te noemen op een stagnerende levensmiddelenmarkt. Hoewel de prijsverschillen tussen conventioneel en bio groter worden, gaat de DBV voor 2012 toch van een groei in bio uit. Daar komt bij dat de markt nog aan het herstellen is van de gevolgen van de EHEC-crisis.

Duitse huishoudens kochten in 2011 ongeveer 1 procent meer verse groenten, maar zij gaven in totaal 3 procent minder uit. Voor 2012 wordt gehoopt dat het consumentenvertrouwen weer verder toe zal nemen.

Supermarkten hebben hun verkoopaandeel uit kunnen breiden. De discounters lijken hun hoogtepunten inmiddels bereikt te hebben.

De fruitoogst in Duitsland lag in 2011 op 1,23 miljoen, volgens BVE onder het gemiddelde. Dit is voornamelijk het gevolg van het feit dat de appeltelers, vooral in het noorden en noordoosten, aanzienlijke vorstschade hadden. De zwakkere aardbeiproductie werd in de zomer door de kersen- en pruimenoogst gecompenseerd.

Meer informatie is te vinden in 'Obst und Gemüse 2012' van IFH Retail Consultants. Voor meer informatie: www.bbwmarketing.de.
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer