Goede vooruitzichten voor biologische groenten en fruit in Duitsland
In 2011 is de verkoop van biologische producten in Duitsland met bijna tien procent gestegen. Dit is opvallend te noemen op een stagnerende levensmiddelenmarkt. Hoewel de prijsverschillen tussen conventioneel en bio groter worden, gaat de DBV voor 2012 toch van een groei in bio uit. Daar komt bij dat de markt nog aan het herstellen is van de gevolgen van de EHEC-crisis.
Duitse huishoudens kochten in 2011 ongeveer 1 procent meer verse groenten, maar zij gaven in totaal 3 procent minder uit. Voor 2012 wordt gehoopt dat het consumentenvertrouwen weer verder toe zal nemen.
Supermarkten hebben hun verkoopaandeel uit kunnen breiden. De discounters lijken hun hoogtepunten inmiddels bereikt te hebben.
De fruitoogst in Duitsland lag in 2011 op 1,23 miljoen, volgens BVE onder het gemiddelde. Dit is voornamelijk het gevolg van het feit dat de appeltelers, vooral in het noorden en noordoosten, aanzienlijke vorstschade hadden. De zwakkere aardbeiproductie werd in de zomer door de kersen- en pruimenoogst gecompenseerd.
Meer informatie is te vinden in 'Obst und Gemüse 2012' van IFH Retail Consultants. Voor meer informatie: www.bbwmarketing.de.