Het aantal van 110.000 folderpromoties in 2011 betekent een stijging van zo’n 3 procent in vergelijking met het jaar 2010. Acties waarbij de klant het tweede product voor de halve prijs krijgt aangeboden, kwamen in toenemende mate voor in 2011. “Je ziet de afgelopen jaren een sterke focus op het geven van korting bij de aankoop van grotere hoeveelheden. Behalve het tweede product voor de halve prijs komen ook steeds vaker aanbiedingen voor, waarbij de klant drie producten koopt en er slechts twee afrekent. Dit doen de supermarkten om het aankoopvolume te stimuleren”, signaleert Ruben Boas, directeur van PCNData.
Klantenkaart
Ook spaaracties, waarbij de klant zegels kan sparen voor gratis producten, werden het afgelopen jaar fors vaker ingezet door de supermarkten. Verder blijkt de klantenkaart terug van weggeweest. Het aantal aanbiedingen, waarbij de consument zijn persoonlijke loyaliteitskaart moest tonen om van het voordeel te kunnen profiteren, steeg in 2011 ten opzichte van een jaar eerder in bijna alle productcategorieën. Uitschieter was non-food. In deze categorie verdubbelde het aantal aanbiedingen met de klantenkaart. “Retailers gebruiken de klantenkaart om inzicht te krijgen in het koopgedrag van consumenten, maar ook om hen te belonen voor de trouw aan de winkel”, aldus Ruben Boas van PCNData.Price-off
Prijskorting was in 2011 het meest gebruikte middel om klanten voordeel te bieden. Bijna de helft van alle folderaanbiedingen van de supermarkten in Nederland betrof een price-off. Prijsvragen en wedstrijden, waarbij klanten een aantrekkelijk prijzenpakket kunnen winnen, werden in 2011 ten opzichte van 2010 duidelijk minder vaak ingezet door de supers. Dit geldt ook voor premiumacties, waarbij een soort ‘toegiftartikel’ gratis of tegen kostprijs wordt verstrekt bij de aankoop van een artikel.Nauwelijks duurder
Het toegenomen aantal folderpromoties, gesignaleerd door PCNData, sluit aan op een onderzoek van dagblad De Telegraaf, dat eerder deze maand verscheen en waarbij duidelijk werd dat supermarkten sinds de invoering van de euro tien jaar geleden nauwelijks duurder zijn geworden. Volgens het onderzoek kostten 42 gangbare producten in 2002 samen 78,90 euro en nu 80,56 euro. Slechts een prijsverhoging van enkele procenten. In dezelfde periode zijn daarentegen de prijzen in de horeca met tientallen procenten gestegen en werd ook brandstof veel duurder.Bron: PCN Data