Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Top 10 MVO Trends van Nederland

Directeur Willem Lageweg van MVO-Nederland draaide er tijdens zijn nieuwjaarstoespraak niet omheen. Hij noemde de structurele krachten achter duurzaam ondernemen steeds sterker. Maar: is MVO wel crisisproof? Duurzaamheid rekent GS1 Nederland tot een van haar hoofdthema's. Het onderwerp speelt een grote rol in het Future Value Chain rapport, waar het naast 'vergrijzing' en de 'opkomst van de nieuwe consument' als een van de belangrijkste, langlopende trends voor de toekomst tot 2020 wordt genoemd. Wat dat betreft kijken we dan ook met meer dan gewone interesse naar Tien Trends voor 2012 die MVO Nederland onlangs publiceerde.

Relevant

MVO Nederland positioneert zich als het kennisinstituut voor duurzaam ondernemen. Bedrijven en organisaties kunnen bij MVO aankloppen voor advies hoe ze de bedrijfsvoering het beste kunnen verduurzamen. Dat gaat overigens niet alleen om het terugdringen van energiegebruik en verspilling maar ook om meer menselijke omgang met medewerkers. Op de website van het instituut worden een groot aantal sectoren genoemd. Naast bijvoorbeeld de bouw en horeca zijn dat ook voor GS1 relevante sectoren als de detailhandel, groothandel en transport.

Robuust

Een aantal dingen valt op bij het bestuderen van de tien trends, die MVO voor dit jaar heeft opgesteld. Een van de hoofdtrends die genoemd wordt is het fenomeen van de lokale samenwerking. Bedrijven, burgers, gemeenten en organisaties slaan de handen steeds vaker ineen, zo signaleert MVO. Ze schrijven: "In het hele land zijn prachtige Best Practices te vinden, die leiden tot opmerkelijke duurzame projecten. MVO Nederland rangschikt deze ontwikkeling tot een van de hoofdtrends in duurzaamheidsland, zo blijkt uit het Trendrapport 2012." Dat klinkt robuust.

Hype

De indruk van een onomkeerbare ontwikkeling wordt ook verderop gewekt als gesproken wordt van Megatrends, trends die langer dan een jaar voortduren: "Er is nog steeds een toenemende aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen in het MKB en grootbedrijf. Die aandacht wordt steeds door nieuwe ontwikkelingen gevoed, zoals hele recente termen als de 'circulaire economie' die de Cradle to Cradle-inspiratie van de afgelopen jaren overstijgt en ook weer ruimte biedt voor andere vormen van bewijsvoering van duurzaamheid, zoals een Life Cycle Analyse. Ook een ontwikkeling dus, die veel langer duurt dan slechts een jaartje en zeker niet te vergelijken is met een mode of een hype."

Druk

Even verderop stelt Lageweg dan ook: "'De structurele krachten, die MVO aanjagen, worden steeds sterker." Hierin heeft hij ongetwijfeld een punt. Een van de sterkste krachten die er voor zorgt dat MVO als manier van ondernemen en organiseren zich stevig tussen de oren van beslissers heeft gebeiteld, is dat steeds meer bedrijven eenvoudigweg niet anders kunnen. Of het nu gaat om het zuiniger omspringen met steeds duurdere grondstoffen uit kostenbesparing of de onvermijdelijke 'vraag van de consument'; feit is dat de druk om de keten anders en beter in te richten, van alle kanten komt.

Mainstream

Maar efficiency en consumenteneisen zijn niet de enige krachten in het veld. Er is ook nog zoiets als een schuldencrisis, die ons werelddeel in een bijzondere positie heeft gemanoeuvreerd. De komende dagen gaan we dieper in op deze uitzonderlijke situatie aan de hand van de tien trends die MVO-Nederland voor 2012 op MVO-gebied voorspelt. Want optimisme is onontbeerlijk voor hen die processen willen veranderen. Maar waar liggen de knelpunten, met name voor de sectoren waar GS1 zich voor inzet? Dit is het begin van een korte serie over de ambities van MVO Nederland om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen meer 'mainstream' te maken.

De top tien kunt u alvast hier bekijken.


Bron: GS1
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer