Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
tentoonstelling verpakkingen in Breda

"Onderscheid in het schap is een ware kunst"

Verpakkingen van producten in de supermarkt zijn vaak het resultaat van een groot aantal verschillende eisen. De verpakking beschermt niet alleen maar verleidt ook, moet informeren en communiceren. In Breda is nu een tentoonstelling ingericht die de kunstzinnige kant van de verpakking toont: de supermart. De Supermart (het ontbreken van de letter 'k' in de naam is geen typefout) is het initiatief van curator Toon Lauwen, Hendrik-Jan Grievink en Niels Engel. De heren komen voort uit de Dutch Design-hoek en hebben kennelijk met die specifieke bril naar het alledaagse aanbod in de Nederlandse supermarkt gekeken. Het resultaat is een herschikking van alledaagse producten, geordend op kleur. Bezoekers worden meegenomen langs cases, waarin het verhaal achter grote internationale, maar ook Nederlandse merken wordt ontrafeld.

Als expositieruimte is niet gekozen voor een supermarkt maar voor MOTI, het Museum of the Image in Breda. Het sterke van het op deze plek laten zien van de iconische verpakkingen van Toblerone, Kikkoman, Grolsch of Coca Cola, is dat ze in een museale presentatie nog meer aan kracht winnen dan op de winkelvloer.

Suggestief

De samenstellers hebben willen laten zien dat onderscheiden in het schap een ware kunst is. Als bezoeker kun je ook ervaren wat de invloed is van verpakkingen op het dagelijks leven. Een succesvolle merkstrategie koppelt de juiste betekenissen aan het beeld van een merk en pakt de consument bij de kladden op een prikkelende, associƫrende- en suggestieve manier. Verpakkingen spelen in dat proces een cruciale rol. Supermart is te bezichtigen tot en met 1 april 2012. MOTI bevindt zich in de Boschstraat 22, te Breda.

Bron: GS1
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer