"De Nederlandse supermarkten behoren tot de goedkoopste van Europa. Deze situatie is in tientallen jaren zo gegroeid.", zegt Grievink, directeur van het FSIN in een interview naar aanleiding van zijn optrede op de Horecava. De reden hiervoor kennen insiders natuurlijk al lang: Nederlandse consumenten kiezen hun producenten eerder op prijs dan kwaliteit. Onze weinig ontwikkelde eetcultuur drukt het prijsniveau in de supermarkt. Grievink: "Wij waren nog met boterhamworst in de weer toen iedereen om ons heen al lang ham at."
Onbalans
Deze onbalans, van zeer goedkope supermarkten en vrij dure horeca, heeft geleid tot een forse scheefgroei, die volgens Grievink niet zo maar verholpen is. Als voorbeeld verwijst hij naar Duitsland waar vergelijkbare producten in de Duitse supermarkten ongeveer evenveel kosten als hier, al geeft de Duitse consument wel 15 procent meer uit. "Dat komt door het rijkere assortiment.", zegt Grievink.Onderscheid
Grievink voorspelt dat deze situatie de komende jaren wel eens zou kunnen veranderen voor de Nederlandse supermarkten. Aan het concurreren op prijs zit natuurlijk een ondergrens. Op een gegeven moment is de rek daar uit. "Bijna alle supermarkten in Nederland bedienen hetzelfde middensegment.", aldus Grievink. "Door alleen maar te werken met ECR gericht op massa, is er te weinig onderscheid mogelijk."Goedkoper
Willen Nederlandse supermarkten meegroeien met de trend van steeds meer culinaire aandacht voor kwaliteit, duurzame producten, gezondheid en authenticiteit, dan zal er volgens Grievink wel iets moeten gebeuren. "Grote retailers maken nu gebruik van systemen, die kleine leveranciers buitensluiten. Grootschalig moet zich open gaan stellen voor kleinschalig. En dan ook niet meteen weer de banden verbreken als een product voor twee cent ergens anders goedkoper verkrijgbaar is."Verandering
De toenemende aandacht voor eten en ingrediënten, noemt Grievink positief. Maar: "Dat lukt niet met enkel Unileverproducten. Kookprogramma's met Honigvermicelli als ingrediënt dragen ook niks bij aan verandering. Daar zal nog wel een slag gemaakt moeten worden."Lekker
Grievink denkt dat supermarktbedrijven, die in staat zijn om samenwerkingen op te zetten met kleinere, gespecialiseerde leveranciers de strijd gaan winnen in de toekomst. "Een saus van Calvé, daar praten mensen niet over. Maar wie iets bijzonders durft aan te bieden, kan wel innovatief zijn en onderscheidend." Maar dan zal er nog wel het een en ander aan de Nederlandse eetcultuur veranderen, merkt Grievink op. Al gaat het volgens hem de goede kant op: "We vragen steeds vaker om 'lekker' in plaats van 'goedkoop'."Bron: GS1