Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Containerverkeer van Azië naar Europa gedaald met 5%
Containerrederijen, die al grote verliezen lijden vanwege het te grote aanbod aan schepen, krijgen het zo mogelijk nog zwaarder. Statistieken over volumes op de belangrijkste handelsroute lieten een scherpe daling zien. De statistieken, die afgelopen woensdag door Container Trades Statistics werden gepubliceerd, toonden aan dat verkeer van Azië naar Europa tussen november en het vorige jaar met 5,33% gedaald is. Import van containers in Europa daalde met 3,75% ten opzichte van november 2010.
De statistieken zijn het laatste teken, dat verslechterde toestand van de wereldeconomie de wereldhandel in consumptiegoederen en halffabricaten die containerschepen en vliegtuigen vervoeren, begint te drukken. Cijfers van de International Air Transport Association lieten zien dat de luchtvrachtvolumes wereldwijd vanaf september zijn gaan dalen, toen de volumes 4,8% lager waren dan het jaar ervoor. De luchtvaart ondervindt meer dalingen dan de scheepvaart, omdat retailers en andere eindklanten bij een kleine vraag eerder bezuinigen op de dure luchtvaart dan op de langzamere, maar goedkopere verscheping over zee.
De meest recente statistieken van CTS lieten zien dat de handelsvolumes van Azië naar Europa in oktober nog groeiden met maar liefst 3,4%. Ook toonden zij de voortdurende invloed van een te groot aanbod op prijzen aan. De prijsindex voor import vanuit Azië daalde met 4 punten naar het laagste niveau sinds 2009 tijdens het slechtste jaar voor de containervaart uit de geschiedenis. Prijzen per container op de Azië-Europa route zakten vorig jaar in door de komst van enorme schepen en de lancering van de Deense Maersk Line, die voor het eerst een dagelijks vertrek vanuit de belangrijkste Chinese havens naar Europa verzorgde. Ook schijnen Maersk Line en Switzerland's Mediterranean Shipping Company zich in een strijd verwikkeld te hebben om de laagste prijzen te bieden. Algemeen directeur van AP Møller-Maersk schrijft de dalende prijzen echter toe aan paniek onder concurrenten vanwege de nieuwe service.