Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
andere detaillisten hebben last

"Alleen supers profiteren van recessie"

De Nederlandse supermarkten profiteren in 2012 licht van de recessie, maar alle andere detaillisten hebben er last van, meldt ABN Amro. De economen van de bank voorzien voor de omzet in non-food retail een daling tussen 1% en 3%. Daarbij verwachten ze niet alleen een omzetdaling in de kledingverkopen, maar ook een verdere verschuiving naar online kledingaankopen.

Volgens ABN Amro was de omzetgroei bij de supermarkten in 2011 op jaarbasis 0,2%, met name gedreven door prijsverhogingen. Voor 2012 wordt een omzetgroei van 1% voorzien vanwege een verdere verschuiving van horecabezoek naar zelf maaltijden bereiden. De economen voorzien een beperkte prijsstijging in de supermarkten, omdat de voedselprijzen weer zijn gedaald.

Bij de voedselspeciaalzaken daalde het volume in de afgelopen 10 jaar gemiddeld met 3,8% per jaar vanwege een verschuiving naar aankopen van delicatessen en versproducten bij de supermarkten en volgens de ABN Amro-economen is die trend nog niet gestopt.

Ze merken verder op dat door de overname door Jumbo van C1000 er nu met Albert Heijn en Jumbo twee grote spelers in het Nederlandse supermarktlandschap zijn, wat kleinere spelers tot actie zal dwingen. In het rapport wordt melding gemaakt van "een historisch dieptepunt" van -40 in het consumentenvertrouwen. In het derde kwartaal van 2011 lieten de consumentenbestedingen een daling van 0,9% zien, waarmee een einde kwam aan 5 kwartalen van consumptiegroei.

Bron: RTL
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer