"Alleen supers profiteren van recessie"
Volgens ABN Amro was de omzetgroei bij de supermarkten in 2011 op jaarbasis 0,2%, met name gedreven door prijsverhogingen. Voor 2012 wordt een omzetgroei van 1% voorzien vanwege een verdere verschuiving van horecabezoek naar zelf maaltijden bereiden. De economen voorzien een beperkte prijsstijging in de supermarkten, omdat de voedselprijzen weer zijn gedaald.
Bij de voedselspeciaalzaken daalde het volume in de afgelopen 10 jaar gemiddeld met 3,8% per jaar vanwege een verschuiving naar aankopen van delicatessen en versproducten bij de supermarkten en volgens de ABN Amro-economen is die trend nog niet gestopt.
Ze merken verder op dat door de overname door Jumbo van C1000 er nu met Albert Heijn en Jumbo twee grote spelers in het Nederlandse supermarktlandschap zijn, wat kleinere spelers tot actie zal dwingen. In het rapport wordt melding gemaakt van "een historisch dieptepunt" van -40 in het consumentenvertrouwen. In het derde kwartaal van 2011 lieten de consumentenbestedingen een daling van 0,9% zien, waarmee een einde kwam aan 5 kwartalen van consumptiegroei.
Bron: RTL