Duel tussen de discounters Lidl en Aldi
Het programma Lidl-Check is een combinatie tussen consumentenservice en reportage. Lidl wordt hierin beoordeeld in vier categorieën: prijsvoordeel, stressfactor, kwaliteit en eerlijkheid. Dit gebeurt op allerlei manieren, van prijsvergelijkingen en smaaktests met klanten tot aan laboratoriumonderzoeken en onderzoeken bij producenten in Bangladesh.
Het programma Markencheck filmde willekeurige Aldiklanten en dat is vermakelijk. De manier waarop iemand boodschappen doet verklapt immers veel over zijn of haar persoonlijkheid. Zo kwamen er koopjesjagers in beeld, mensen die bockworst op voorraad kopen en Aldifans die hun bij Aldi gekochte keukenapparaten demonstreerden. Om de Aldi met de Lidl te vergelijken werd er voor Markencheck ook bij een Lidl filiaal in Bamberg gefilmd. WDR ontdekte daarbij onder meer dat Lidl het niet altijd even nauw neemt met correcte uitbetaling. In de textielfabrieken van Bangladesh, die Lidl bevoorraden, zwoegden de vrouwen tot wel 16 uur per dag voor een maandloon van 30 euro. Dat is nauwelijks genoeg om te kunnen overleven. Om deze reden kreeg Lidl in de categorie 'eerlijkheid' daarom ook de enige echt slechte beoordeling, een onvoldoende. Maar ook Aldi haalde een onvoldoende op dit punt.