Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wel wat druk bij promoties en acties

Supermarktketens: Nog geen tekort aan bio-producten

De omzet in biologische voeding steeg in het derde kwartaal van 2011 met ruim 27 procent naar 291 miljoen euro. Ketenorganisatie Bionext maakt zich door de sterke groei zorgen over de balans tussen vraag en aanbod. Daardoor zouden met name Nederlandse boeren kansen missen. De supermarkten zien over het algemeen nog geen problemen. Slechts in het geval van promoties en acties is er sprake van enige druk.

"De markt in biologisch is groeiend. Niet alleen wordt er meer biologisch verkocht, ook fabrikanten zien biologisch steeds meer als ondersteuning voor hun merk. Zeker A-merken omarmen biologische grondstoffen om hun merk te laden. En deze merken willen natuurlijk werken aan groei", zegt Arend Zeelenberg, ketenmanager agf bij Bionext.

Bionext zou het liefst zien dat er zoveel mogelijk biologische grondstoffen uit Nederland zelf worden gehaald, zeker met de toenemende focus in ons land op lokale productie. Maar "voor de leveranciers van de retail in Nederland is de toenemende vraag een probleem. Supermarkten kunnen kijken voor aanbod om aan hun vraag te voldoen", aldus Zeelenberg.

Supermarktketens als Sligro, Albert Heijn, Jumbo en C1000 geven echter aan geen tekort aan biologische producten te ondervinden. De enige spanning die wel wordt gesignaleerd, is het beperkte aanbod van sommige producten en de druk die op het aanbod kan ontstaan, als er promoties en acties worden gehouden. De vraag naar biologische producten neemt toe, wanneer deze extra onder de aandacht worden gebracht.

Bron: Levensmiddelenkrant via AgriHolland 
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer