Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Experts en analisten verwachten volledige integratie C1000 in Jumbo

Supermarktketen Jumbo kondigde na de overname van concurrent C1000 aan dat beide formules gehandhaafd zouden blijven. Als een winkel vernieuwd moet worden, wordt er gekeken welke formule het best in een marktgebied past, luidt de officiële lezing. Maar supermarktexperts en -analisten geloven er niet in. Zij verwachten dat C1000 binnen vijf à zes jaar volledig ontmanteld is. Daarbij verwachten ze dat veel winkels doorverkocht zullen worden.

"Kijk naar Super de Boer destijds. Toen werd er gezegd dat er nog 5 jaar doorgeïnvesteerd zou worden. Maar vanaf dag één is alles gericht op de omschakeling. Dat zal bij C1000 niet anders zijn. Zeker niet als investeringen straks zijn afgeschreven", aldus een expert.

ING-analist Dirk Mulder vindt het onlogisch dat Jumbo vasthoudt aan beide formules. "De overnameprijs van 900 miljoen betekent dat Jumbo met hoge lasten komt te zitten. Daarbij is Jumbo een formule die zich kenmerkt door een lage brutomarge. Daarom is een hoge omzet en een groot verzorgingsgebied bij elke winkel nodig. Nu zal het sneller voorkomen dat Jumbo-winkels met C1000-vestigingen concurreren. Ik denk dat om deze reden een groot gedeelte van het winkelbestand wordt doorverkocht. PLUS zou een logische kandidaat zijn."

Ook Van Aalst, onderzoeksdirecteur van de EFMI Business School, verwacht een doorverkoop van tientallen winkels: "Er zullen zeker C1000-winkels zijn waarmee Jumbo op den duur niet meer mee uit de voeten kan. Het ligt voor de hand dat er nog een groot aantal winkels wordt doorverkocht aan bijvoorbeeld Superunie-leden."

Fernand de Boer, analist bij zakenbank Petercam, vindt de integratie van C1000-winkels in Jumbo een logische stap. Maar niet omdat de overnameprijs te hoog zou zijn. "Dat speelt misschien voor een beursgenoteerd bedrijf dat bijna ieder kwartaal positieve resultaten moet leveren. Een familiebedrijf als Jumbo kan meer op de lange termijn werken zonder dat dit invloed heeft op de performance."

bron: Levensmiddelenkrant
Publicatiedatum: