Laadruimte
Diverse retailers - waaronder Albert Heijn, C1000 en Metro - zijn al om. Zij zetten de SSCC-code en het GS1-label in combinatie met het GS1-verzendbericht reeds in om het proces van goederenontvangst te versnellen. Dat is hard nodig, want daarmee worden niet alleen de wachttijden van chauffeurs bij distributiecentra verkort maar kan ook efficiënter gebruik worden gemaakt van beschikbare laadruimte.Argumenten
GS1-labels en -verzendberichten zorgen ook nog eens voor een kortere leadtime, zeer gewild in tijden waarin snel moet worden ingespeeld op de wensen van de grillige consument. Daarnaast neemt het aantal beschikbare chauffeurs snel af door de vergrijzing. De argumenten om als sector compleet over te stappen op het GS1-label en het GS1- verzendbericht stapelen zich dan ook op.Oplossing
Ook de praktijkresultaten ondersteunen deze ontwikkeling. Retailers, logistiek dienstverleners en leveranciers hebben bewezen dat ze 80% tijd kunnen besparen met de oplossing. Reden voor de sector om nu echt vaart te maken voor een sectorbrede toepassing.Betrokkenheid ketenpartijen
Rowell Versleijen, directeur logistiek Plus Retail en co-voorzitter van de stuurgroep die bij GS1 verantwoordelijk is voor de implementatie: "Wij zijn blij dat de gehele sector met GS1-labels en -verzendberichten gaat werken. Hoe uniformer de aanpak, hoe eenvoudiger alle ketenpartijen mee kunnen doen. Dit zal het resultaat absoluut ten goede komen."Marnix Tax, European supply chain development director, Sara Lee en tevens co-voorzitter van de stuurgroep: "Het verkorten van de wachttijden van de chauffeurs is één van de grootste logistieke uitdagingen. Door de inzet van GS1-labels en -verzendberichten kunnen we het goederenontvangstproces in de keten optimaliseren. Een bijkomend voordeel: de ketenkosten worden lager doordat we het wagenpark efficiënter kunnen inzetten."
Eén werkwijze
Marco van der Lee, sectormanager levensmiddelen: "De grillige consumentvraag zet de leadtimes in de gehele sector onder druk. Door het hanteren van één werkwijze bij goederenontvangst, krijgen we een betere doorstroming van goederen in de hele supply chain. Dit resulteert in het sneller, beter en tegen lagere kosten bedienen van de consument." Het is daarom nu bij uitstek het moment om mee te gaan met de stroom. Als de hele sector in 2013 het GS1-label en het GS1- verzendbericht heeft ingevoerd, zullen de voordelen elkaar nog meer versterken.Hoe werkt het?
Alle binnenkomende goederen worden middels de unieke SSCC-code op het GS1-label gescand. De code wordt gekoppeld aan een eerder, via EDI, ontvangen GS1-verzendbericht waarin informatie over de inhoud van de pallets (artikelen, aantallen en houdbaarheidsdatum) staat vermeld. Zo is precies bekend welke goederen binnen zijn gekomen. De totale zending is snel gelost en ingeboekt. Zie hier een animatie ter illustratie.Bron: GS1