Local for local
Als er één trend is waar Nederlandse aardbeientelers en ook andere groenten- en fruittelers terdege rekening mee moeten houden, is het 'local for local'. Dit is de voorkeur voor producten uit eigen land, die in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk sterk leeft. "Daar moeten we tegenop boksen, waarbij een exporterend land zoals Nederland altijd aanvullend is op de eigen productie. Dit is in het VK altijd heel duidelijk; het is wachten tot de productie daar wegvalt."De toenemende voorkeur voor binnenlands product op de exportmarkt maakt dat voor Nederlandse telers de binnenlandse markt nog belangrijke wordt. De campagne Zomerfruit is erop gericht de consumptie van aardbeien, frambozen, bramen en bessen te stimuleren. Dit jaar is topkok Pierre Wind ingezet als grote promotor. Ook het tellersinitiatief op het gebied van aardbeien, het Twitteraccount Aardbeiweetjes en de site hollandseaardbeien.nl is bedoeld om de kennis over en de waardering voor de kwaliteit van Nederlandse aardbeien te vergroten.
Bron: NieuweOogst ZLTO