Duitsers het minst kwaliteits- en het meest prijsbewust
Het inkopen op kwaliteit is volgens de enquête ook een kwestie van inkomen. Ongeveer 60% van de kwaliteitsbewuste huishoudens heeft maandelijks een netto-inkomen te besteden van meer dan 2.000 euro. Voorts blijkt dat ook ouderen meer waarde hechten aan kwaliteit. Liefst 43% van de kwaliteitsbewuste huishoudens is 60 jaar en ouder. Deze groep onderscheidt zich daarmee duidelijk van degenen die nog beroepsmatig actief zijn.
Het onderzoek laat ook zien dat kwaliteit veel gezichten heeft en vooral subjectief wordt bepaald. Voor 96% heeft een voedingsmiddel kwaliteit als het inderdaad ook smaakt. Een eenvoudig antwoord, maar volgens GfK toch verrassend. Juist in de openbare debatten over voeding wordt kwaliteit gelijkgeschakeld aan hulpstoffen of bio.
Op de tweede plaats noemt 93% van de consumenten het criterium 'levensmiddelen-veiligheid en gezondheid'. Voor 74% zijn de algemene criteria als het 'juist houden van dieren' en een 'faire prijs voor de producent' belangrijk. Eigenlijk zo belangrijk is het dat het gezin (72%) en de eventuele gasten (64%) het er mee eens zijn dat deze voedingsmiddelen worden aangekocht. 'Eenvoudige bereidingen' en 'praktische verpakkingen' zijn voor ruim 50% doorslaggevende kwaliteitskenmerken. Duidelijk minder scoorden in deze enquête eisen als 'regionaliteit' (49%), 'in Duitsland geproduceerd' (40%) en 'biologisch geproduceerd' (21%).
bron: ZuivelZicht