Voor 43% van de consumenten is de prijs het belangrijkste keuzecriterium. Begrijpelijk, in tijden van crisis. De prijs mag trouwens niet louter geïnterpreteerd worden als het precieze en noodzakelijke bedrag dat de consument moet uitgeven om een product te verwerven. De prijs van een product is eveneens een indicator van de gehele perceptie van het product, waaronder alle kenmerken, de verpakking, het merk, het nut, de beschikbaarheid enzovoort. Na de prijs komen de kwaliteit (20%), de versheid (15%) en de smaak (6%) als belangrijkste criteria. Vrouwen hechten meer belang aan de geur, Vlaamse gezinnen aan het merk en inwoners van Wallonië aan de smaak.
De belangrijke criteria voor de aankoop van een product
Bij het kiezen van een voedingsproduct staan voor 84% van de consumenten de kwaliteit, de versheid, de smaak en de veiligheid voorop als belangrijkste keuzecriteria. Andere criteria, zoals het respect voor het milieu, de prijs, de eerlijke handel en de geur worden door meer dan twee derde van de consumenten genoemd. Hoe ouder de consumenten worden, hoe meer belang ze hechten aan de informatie, die te vinden is op de verpakking of die de verkoper verstrekt. Het belang, dat gehecht wordt aan ethische verantwoorde productie (arbeidsomstandigheden, fairtrade, milieu, dierenwelzijn),is ook veel sterker aanwezig dan de voorgaande jaren. Gemiddeld zijn deze voor twee derde van de consumenten een keuzecriterium.Het belangrijkste criterium voor een non-food product is de prijs/kwaliteitsverhouding, maar ook de stevigheid, de veiligheid, de prijs, de verscheidenheid van het aanbod, het merkvertrouwen en het advies van de verkopers zijn differentiërende elementen. Het leefmilieu, de fairtrade, het dierenwelzijn, de beschikbaarheid, de informatie op de verpakking, de arbeidsomstandigheden of de afwezigheid van additieven worden door zes op de tien consumenten genoemd.
Hoe kiezen de consumenten een winkel?
Bij het kiezen van een voedingswinkel baseert de consument zich op drie elementen: de nabijheid, de prijs en de kwaliteit van de producten. De nabijheid wordt – voor het zesde opeenvolgende jaar – het doorslaggevende criterium voor het kiezen van een verkooppunt voor voeding. De prijs wordt opnieuw spontaan vermeld door meer respondenten dan de voorbije jaren (21%, ofwel een toename met 5% in vergelijking met vorig jaar). Dat is afdoende bewijs dat dit element heel belangrijk blijft in crisistijd.
De keuzecriteria voor een nonfoodwinkel zijn, in dalende volgorde van belang: de nabijheid, de kwaliteit en de prijs. Wanneer deze criteria als gelijkwaardig beschouwd worden, kiest de consument voor een winkel die stevige producten en een gevarieerd gamma laat aanbieden door vriendelijk en bekwaam personeel. Dat laatstgenoemde criterium komt voor de eerste keer opzetten sinds de barometer opgemaakt werd. De interesse voor ethische producten groeit, ook al zien we dat enerzijds het aanbod beperkt blijft en anderzijds de consumenten menen over niet genoeg garanties te beschikken aangaande het label of eventuele claims. Vooral het criterium van de milieuvriendelijkheid is belangrijk voor de consumenten. Een aantal winkelketens heeft dit goed begrepen. Dat is te merken aan de manier waarop ze elkaar beconcurreren met groene, biologische, ecologische en milieuvriendelijke artikelen. De invoering van de ecocheques speelt daarbij ongetwijfeld ook een rol.
De prijs blijft een keuzebepalend element. Ook de kwaliteit en de versheid worden basiscriteria. De voedselcrisissen en de talrijke terugroepingen van producten sinds 2009 hebben daar zeker mee te maken. '2011 lijkt een overgangsjaar voor de consumenten. De prijs blijft wel een keuzebepalende factor voor een product, maar de consument interesseert zich voor de kwaliteit van de informatie die de merken verstrekken. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat de klanten zich afkeren van merken die misleidende claims hanteren. De bedrijven moeten hun geloofwaardigheid stoelen op een reëel beleid van maatschappelijk verantwoord ondernemen', verduidelijkt Marc Vandercammen, Algemeen Directeur van het OIVO.
Bron: OIVO