
Lage prijzen
"Kijk nu bijvoorbeeld eens naar de preimarkt", vervolgt de zaakvoerster. "De gemiddelde prijs is 10 cent, dit is erg laag. Een deel van de preitelers haalt de groenten voor deze prijs niet uit de grond." Ze hoopt dat de markt binnenkort weer aantrekt. "Ik verwacht dat het over een paar weken weer beter zal gaan. We moeten wel positieve verwachtingen blijven hebben." 
Core business: witlof
De core business van de Schouwer is de witlof. "Deze telen wij zelf en dit is onze belangrijkste groente", geeft Griet aan. Sinds 1927 exporteert de Schouwer Belgische groenten (en deels fruit) naar 25 landen over de hele wereld. Ze staan bekend om het hoofdproduct witlof, maar daarnaast worden ook nog andere groenten zoals kool, tomaten, sla en paprika's verhandeld. Ook biedt het bedrijf de zogenoemde vergeten groenten die op de 'ouderwetse manier' worden geteeld zoals schorseneren, venkel, mierikswortel, koolrabi en pastinaak. Griet is van de derde generatie van 'de Schouwers'. 
De zaakvoerster vertelt dat Aziƫ en Amerika de belangrijkste afnemers zijn. "Overzeese gebieden zijn onze uitdaging." Wordt in deze landen niet minder witlof geconsumeerd? Dit beaamt Griet. "Het klopt dat consumenten in Aziƫ en Amerika minder witlof eten dan in Europa, het is daar ook niet echt bekend. Maar door dit te promoten, zien we de vraag langzamerhand steeds meer stijgen."
Voor meer informatie:
De Schouwer
Griet de Schouwer
Verdunstraat 395
1130 Brussels
Belgium
tel:+32 (0)2 215 25 76
fax:+32 (0)2 241 85 60
www.deschouwer.eu