Belgische klassieker verovert de wereldkeuken
De Belg is de grootste witloofconsument ter wereld. Bovendien wordt witloof wereldwijd geëxporteerd. Witloof wordt dus in alle wereldkeukens gebruikt, in alle seizoenen en volgens heel diverse bereidingen. En zo ontstond het idee voor de campagne ‘witloof gaat vreemd’. 10 chef-koks uit alle windstreken creëerden recepten met witloof in de hoofdrol en volgens hun typische keuken. Dat leverde in totaal meer dan 30 recepten op uit de Vietnamese, Marokkaans-Egyptische, Japanse, Chinese, Amerikaanse, Italiaanse en Spaanse keuken. Een rijke variatie, van sushi tot cocktail…Deze recepten vormen de basis van de campagne. Ze worden gebundeld in een stijlvol boek van 80 pagina’s en zijn ook te vinden op de campagnesite www.witloofgaatvreemd.be. Een duidelijke boodschap aan jongeren, die steeds op zoek zijn naar nieuwe ideeën: witloof past perfect in de moderne keuken en je kan er alle kanten mee uit. Redenen genoeg om het - onterecht - verouderde imago van witloof achter ons te laten!
Witloof: nog veel potentieel
Met deze campagne wil VLAM dus vooral de ‘jongere’ doelgroep van 25 tot 49 jaar aanspreken. De witloofkoper in België is immers doorgaans ouder. Een onderzoek uitgevoerd door Synovate (juni 2010) wijst aan dat witloof polarisatie uitlokt (liefhebbers ten opzichte van haters) maar eveneens een product is met veel potentieel. Het is vooral de originaliteit van het product en de veelzijdigheid die geprezen wordt. Deze sterkte willen we nog meer beklemtonen door het oorspronkelijk traditionele en winterse karakter te diversifiëren met actuele, trendy en toegankelijke ideeën en gerechtjes. Voor deze campagne nodigde VLAM daarom exotische chefs uit om aan de slag te gaan met witloof. Het resultaat: een bundel vernieuwende maar niet al te moeilijke gerechten met ingrediënten die makkelijk beschikbaar zijn bij de distributie.10.000 witloofboeken
Witloofkopers kunnen het witloofboek winnen via een stickeractie op de verpakkingen. Op de kleinverpakkingen van Belgisch witloof komt namelijk een sticker met een wedstrijdcode. Door deze code in te geven in de website, weten klanten meteen of ze het boek gewonnen hebben.Alle acties zijn herkenbaar door het frisse logo, waarbij de witloofkrop omgevormd is tot raket, klaar om de wereld te veroveren. Sommige supermarkten geven nog extra aandacht aan de actie door het logo en de campagne in publicaties, op het verkooppunt of op hun site te vermelden.