Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Nick Roess, Exofi:

"We zijn altijd op zoek naar nieuwe oorsprongen en producten"

Tholen - Exofi Fresh Market is een bedrijf met meer dan 25 jaar ervaring in het importeren van exotische groenten en fruit die buiten het seizoen worden aangeboden. "De meeste exotische producten die wij aanbieden zijn jaarrond beschikbaar", vertelt Nick Roess, general manager.



"De belangrijkste importlanden zijn Peru, Kenia, Tanzania, Egypte, Ghana, Thailand, Brazilië, Zimbabwe, Ivoorkust, Maleisië, Mexico, Senegal en Costa Rica. Uit deze landen worden diverse producten geïmporteerd. De exoten die we het meest verhandelen zijn groene bonen en peulen (Kenia en Tanzania), asperges, mango's en granaatappelen (Peru), ananas (Costa Rica en Ghana), papaja's, limoenen, mango's en vijgen (Brazilië), limoenen en mango's (Mexico). Momenteel komen er weer limoenen uit Mexico binnen."



Nieuwe producten

De general manager geeft aan dat Exofi altijd op zoek is naar nieuwe oorsprongen, producten, verpakkingen en optimale transportoplossingen. "Afgelopen jaren zijn er verschillende producten bijgekomen. Een voorbeeld is de bimi: Dit lijkt op broccoli met een lange slanke stengel, maar heeft een mildere zoetere smaak dan asperges." Ook het cressen-assortiment is uitgebreid. "Zo bieden we nu ook shiso's. Ook hebben we meer champignons in het exoten-pakket."



De exotenmarkt is aan verschillende veranderingen onderhevig. "Consumenten vragen meer en meer om producten die gerijpt zijn en klaar om te eten. Daarnaast worden mensen geïnformeerd door fairtrade en foodmiles. Zo zien ze dat producerende landen in het Zuidelijk Halfrond meer nood hebben aan handel dan aan hulp. De meeste van deze landen zijn afhankelijk van export naar ontwikkelde landen om te overleven."



"Exofi Fresh Market is erg zorgvuldig in het selecteren van leveranciers die onze Europese regels naleven en ook de GlobalGAP-procedures voor productie volgens 'Goede Landbouwpraktijken. We ondersteunen onze leveranciers bij hun inspanningen om verantwoorde landbouwmethodes te hanteren, zodat ze producten kunnen telen voor onze klanten die gezond zijn, smaakvol en rijk in voedingswaarden. Op jaarbasis, ondersteunen we financieel en logistiek een goed doel in Kenia, bij de bouw en financiering van scholen in de sloppenwijken van Nairobi.





Exofi heeft twee vestigingen, in het ECfg en Mabru, beide in Brussel. "We zijn de afgelopen jaren gegroeid doordat we altijd op zoek zijn naar nieuwe producten, oorsprongen, verpakkingen en optimale transportoplossingen. We onderscheiden ons door de personal touch. Onze belangrijkste afnemers zijn retailers, groothandelaren en horeca. Onze producten worden afgenomen in de Benelux en Frankrijk, Duitsland en Zwitserland," besluit Nick.



Voor meer informatie:
EXOFI FRESH MARKET
Nick Roess
Werkhuizenkaai 112 Mag. 25
1000 Brussel
België
Tel: +32 2 243 12 40
Fax: +32 2 243 12 41
[email protected]
www.exofi.be