"Groeiservice voert activiteiten uit voor een fysiek netwerk, dus voor tuinders van vlees en bloed", vertelt directeur Geert van Oosterhout. "Maar binnen dat netwerk is steeds meer behoefte aan digitale activiteiten. Apps voor bedrijfsvergelijking, bijvoorbeeld. Daarom hebben we besloten naast een fysieke poot ook een digitale poot binnen Groeiservice te ontwikkelen."
Uitgebreid platform
Zo'n anderhalf jaar geleden ontstonden de eerste contacten tussen Groeiservice en LetsGrow.com. Van Oosterhout: "LetsGrow.com is het meest uitgebreide platform voor bedrijfsvergelijkingen in de tuinbouw. Een snel toenemend aantal excursiegroepen vergelijkt in de beslotenheid van hun groep met behulp van LetsGrow.com zaken als arbeid, het wkk-rendement, het klimaat en de productie met elkaar."Antennes
"Onze gewasmanagers hebben intensief contact met ons fysieke netwerk", vertelt Van Oosterhout. "De gewasmanagers zijn onze antennes in de markt en kunnen dus bij telers polsen aan welke informatiediensten ze behoefte hebben. Die behoefte kunnen we vervolgens invullen, bijvoorbeeld door bestaande ict-producten aan te passen of nieuwe te ontwikkelen."Groeinet is een zusteronderneming van Groeiservice en ontwikkelt applicaties zoals GT Net (voor Global Gap-registratie). De activiteiten én de medewerkers van Groeinet verhuizen de komende periode ook naar Groeiservice. "LetsGrow.com en Groeinet worden dus de digitale poot van Groeiservice."
Markt in ontwikkeling
Er verandert meer bij zowel Groeiservice als LetsGrow.com. Directeur Peter van Duijn van LetsGrow.com is namelijk vanaf 1 augustus commercieel directeur bij Groeiservice. "De samenwerking tussen beide partijen en mijn overstap moet je los zien: ze hebben niet direct met elkaar te maken", aldus Van Duijn. "Maar vanzelfsprekend vind ik het leuk om LetsGrow.com binnen Groeiservice tot een succes te maken."Als commercieel directeur werkt Van Duijn aan het verbeteren van de continuïteit van Groeiservice. "De markt waarin Groeiservice opereert verandert voortdurend. Denk maar aan ontwikkelingen als schaalvergroting. Dat heeft een direct gevolg voor bijvoorbeeld de producten en de medewerkers van Groeiservice."
Zo is het mogelijk dat Groeiservice in de toekomst leden voordeel geeft op ict-producten of dat Groeiservice zich ook op andere sectoren of zelfs buitenlandse ondernemers richt. Van Duijn: "Maar onze eerste aandacht gaat uit naar het verder uitrollen van bestaande producten en diensten in Nederland."
Veranderingen?
Maar wat verandert er concreet voor leden van Groeiservice en voor klanten van LetsGrow.com? Van Oosterhout: "Groeiservice-leden kunnen voortaan actief meepraten over ict-producten voor hun gewas."Van Duijn: "Voor klanten van LetsGrow.com verandert er in niets, buiten dat er snel meer gewasgerichte apps op LetsGrow.com beschikbaar komen. Maar door de samenwerking heeft LetsGrow.com wel een unieke kans snel door te groeien."