Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
400.000 beschikbaar voor ontsluitingsweg Groenenboom terminal

Zuid-Holland geeft gemeenten 4 miljoen euro voor overslag binnenvaart

De gemeenten Vlaardingen, Hardinxveld-Giessendam, Binnenmaas, Ridderkerk, Gorinchem en Dordrecht ontvangen bij elkaar € 4 miljoen van de provincie Zuid-Holland voor de ontsluiting van terminals en overslaglocaties voor de binnenvaart. Hiermee stimuleert de provincie het goederenvervoer over water. Voor Ridderkerk is € 400.000 beschikbaar voor de verbetering van de ontsluitingsweg naar de Groenenboom terminal. De terminal maakt onderdeel uit van de Fresh Corridor en biedt een alternatief voor vervoer van groente en fruit over water naar Barendrecht.



Groenenboom Transport stapte al in 1992 in het multimodaal vervoer. "Destijds zijn we ermee gestart om prijsvoordeel te beiden. Nu spelen andere facetten", vertelde Frans van den Boom eerder tijdens de Agro Businessclub Westland. In 2009 opende zijn bedrijf een containertransferium in Ridderkerk.

"Destijds werd gezegd dat er voor multimodaal vervoer minstens 250 kilometer overbrugd moeten worden. Nu laten we containers uit de Rotterdamse haven naar Ridderkerk varen. We werden eerst voor gek verklaard dat we zo de afstand van 55 kilometer overbruggen, maar als er een auto naar de Maasvlakte moet gaan is hij bijna vier uur weg. Door te kiezen voor zeevracht kunnen wij iets betrouwbaarders bieden en bedrijven op het Barendrechtse handelsterrein zijn erg te spreken over deze betrouwbare leveringen."

"We besparen hiermee loonkosten uit en pikken een graantje mee van de 48-urige werkweek. De kosten voor ons containertransferium liggen op hetzelfde niveau als het doorsnee wegvervoer", vertelde Frans. "Maar het grootste voordeel is de betrouwbaarheid van het transport. Met de verwachte extra belasting van het verkeer naar de Maasvlaktes gaat het wegtransport alleen maar langer duren. Het is voor ons geen kwestie uit milieu-oogpunt, maar bittere noodzaak geworden. Ik zie veel meer voordelen dan nadelen en heb inmiddels een sticker op mijn auto: 'Binnenvaart is filevrij!"

Verdeling

Vlaardingen ontvangt € 1,8 miljoen voor herstructurering van de Koningin Wilhelminahaven. Voor de haven Boven Hardinxveld in de gemeente Hardinxveld-Giessendam is € 1 miljoen beschikbaar zodat de scheepsbouw zich verder kan ontwikkelen en er meer ruimte ontstaat voor overslag. Met een nieuwe kade verbetert de overslag voor de binnenvaart en de kleine zeevaart. Binnenmaas ontvangt € 550.000 voor renovatie van de binnenhaven zodat het ook toegankelijk wordt voor grotere schepen tot 135 meter. Gorinchem ontvangt € 100.000 voor het binnenvaart servicecentrum en Dordrecht eveneens € 100.000 voor een radarinstallatie voor Bunkerstation Slurink.

Eerder

De provincie verstrekte eerder al in totaal € 6 miljoen voor het Alpherium in Alphen aan den Rijn, de Uilenkade in Zwijndrecht en het Containertransferium Rotterdam in Alblasserdam.

Bron: Zuid-Holland
Publicatiedatum: