Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul de Ridder van Getru Koeltransport:

"We worden gedwongen om onze logistiek efficiënter in te richten"

Tholen - Getru Koeltransport is gespecialiseerd in het geconditioneerd vervoer binnen Europa. Het moderne bedrijfspand in Bleiswijk beschikt over een groot aantal laaddocks en een 8.500 m2 grote hal voor op- en overslag. Paul de Ridder is in januari gestart als commercieel directeur binnen Getru-Bedrijven. "In de piekperiodes is het niet alleen transport, maar ook topsport wat hier wordt bedreven!"

"Getru Koeltransport is specialist in het vervoer van bloemen en planten en groenten en fruit. Onze focus ligt op de landen Duitsland, Frankrijk en Spanje. Onze belangrijkste vervoersstromen zijn afkomstig van de veilingen in Aalsmeer, het Westland en Bleiswijk, écht vanuit de Greenports in het hele land. We rijden veelal naar de retail en groothandel", vertelt Paul, die eerder bij andere logistieke bedrijven werkzaam was.


Paul de Ridder en Teun Los voor de garage

De Getru Groep staat onder leiding van van vader Teun en zoon Wilfred Los. Negen jaar geleden vertrok het familiebedrijf uit Roelofarendsveen om zich in een gloednieuw pand in Bleiswijk te vestigen. Het pand biedt onder meer een moderne carrosseriewerkplaats en bedrijfswagenwasstraat. "We doen alles in eigen beheer van de keuring van de koelmotoren tot reparatie en onderhoud. Ook bieden we mogelijkheden voor derden. Verschillende bedrijven maken gebruik van het Getru Truckcenter", vertelt Paul.

Het wagenpark van Getru Koeltransport bestaat uit 130 vrachtwagens. "Elke dag nemen we als het gros van de ladingen bekend zijn de autoplanning door met het operationeel management en de eigenaar. We hebben een groep die alleen op een bepaald land rijdt en daarnaast flexibele chauffeurs. "Op de Duitsland-routes hebben we Duitse chauffeurs rijden, maar verder hebben we alleen Nederlandse chauffeurs in dienst, tegen de trend van Oost-Europese chauffeurs in. In specialisaties als geconditioneerd vervoer hebben Nederlandse chauffeurs gewoon een meerwaarde."



"Met het aantrekken van chauffeurs hebben we momenteel nog geen problemen. We rijden veel op Spanje en Frankrijk en dat trekt bepaalde chauffeurs aan, die dat leuk werk vinden. Of we de jongere generatie blijven interesseren, weet ik niet. Chauffeur zijn is toch een vak, je moet een beetje diesel in je bloed hebben", lacht Paul.

"De trend is dat je door de economische situatie er niet aan ontkomt om samenwerking te zoeken met collega-vervoerders, zodat je niet met twee halflege auto's naar een bepaald gebied hoeft te rijden. We worden meer gedwongen om onze logistiek efficiënter in te richten", vervolgt Paul. "Ontwikkelingen als intermodaal vervoer volgen we op de voet en we staan daar ook best open voor. Maar vervoer per vrachtwagen blijft toch het snelste transport, zeker in het geval van dubbelbemand transport. Tijd is toch de bepalende factor."



"We verzorgen wel gecombineerd transport van bijvoorbeeld bloemen/planten en agf, maar dat moet wel mogelijk zijn met de vereiste temperaturen. Daarnaast kijken we steeds nadrukkelijker naar het vervoer van stukgoed voor de retourvrachten. Door samenwerking aan te gaan, kun je elkaar aan anti-cyclisch werk helpen", legt Paul uit.

"De piek in het bloemen- en plantentransport is van maart tot en met juni. De kunst is om zo verstandig mogelijk met die pieken om te gaan. Ander jaren kon je nog wel eens ad hoc eigen rijders inhuren, maar die zijn nu in verband met de economische crisis moeilijker te krijgen", zegt de commercieel directeur. "Het volume dat we vervoeren is weer gestegen, maar daarentegen gaan de tarieven maar moeizaam omhoog. Dat zou best wat rapper mogen gaan, want ook de dieselprijs is hard gestegen."



Als grootste bedreiging noemt Paul echter niet de hoge dieselprijs. "Wat me weleens stoort, zijn de onevenredig hoge boetes bij kleine overtredingen van de rijtijdenwet. Vroeger kon je er veel meer kilometers uitpersen, maar met de verplichte weekendbreaks wordt dat een stuk moeilijker." Toch ziet hij de toekomst met vertrouwen tegemoet. "We bieden een hoge servicegraad, een modern wagenpark en werken met gedreven mensen die de sector kennen. In de toekomst zullen we ons moeten onderscheiden door concepten te bedenken, afhankelijk van laadbestemming en klant, in combinatie met de wettelijke eisen."

Voor meer informatie:
Paul de Ridder
Getru Koeltransport
Klappolder 225
2665 MR Bleiswijk
Tel: 010-4401491
Fax: 010-4401545
[email protected]
www.getru.nl