Tholen – Eerder vermelden we al over de eerste AGF-bedrijven die werken met de QR-code. Eén van deze bedrijven is Terra Natura International (TNI), één van de leden van de Olympic Food Group. "Wij willen als Olympic Food Group een koppositie innemen en daar passen de QR-codes goed in", vertelt Gert-Jan Tamerus. "Als je de ontwikkelingen wereldwijd bekijkt, is het een nieuwe tool om de teler en consument nog dichterbij elkaar te brengen. Met QR-codes kun je op een eenvoudige manier, snel informatie geven en ontvangen."
Gert-Jan Tamerus op de Fruit Logistica in Berlijn
"De consument wil steeds meer weten over de teler en de manier van telen. Door direct met de consument te communiceren over een product als tomaten, kunnen we de consument kennis laten maken met 'zijn' teler en vertellen over de duurzame manier van telen", vervolgt Gert-Jan. TNI wil de QR-codes inzetten op de tomaten en paprika etiketten. "De website waarnaar de QR-code verwijst, kun je à la minute wijzigen. Dat is een groot voordeel ten opzichte van gedrukte communicatiemiddelen. Je kunt de informatie aanpassen naar het moment van de dag en zo heel eenvoudig up-to-date houden."

Ook andere bedrijven binnen de Olympic Food Group zien veel in de QR-codes. "Het is een uitstekende manier om de retail nog beter te kunnen bedienen", aldus Arda van den Dool, verantwoordelijk voor de marketing en Category Management binnen de Olympic Food Group. "Momenteel kunnen alleen consumenten met een smartphone de QR-codes lezen, maar de verwachting is dat het percentage consumenten met een smartphone snel zal stijgen. In een land als Japan zijn QR-codes heel gebruikelijk. Daar wordt het bijvoorbeeld gebruikt door grote warenhuizen. Regent het, dan plaatsen zij direct een aanbieding voor paraplu’s. Schijnt 3 uur later de zon, dan komen meteen de zonnebrillen in de aanbieding."

De QR-codes bij TNI zitten nog in de testfase. Bovenstaande code leidt naar de tekst van kwekerij Helderman.
QR-codes passen erg goed bij de positionering van de Olympic Food Group, namelijk 'Get in touch with the Future'. Naast het inzetten van de codes wil de Olympic Food Group de komende tijd ook meer gebruik gaan maken van social media als bijvoorbeeld twitter. Arda: "Wij zien daar veel potentie in!"