Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Augustus 2010: van groentesappen tot paddenstoelenkweek op koffiedik

Staay neemt Frupaks over, Citronas reorganiseert

Augustus startte met het nieuws van de overname van Frupaks Fruit door Staay Food Group. De aandeelhouders van Frupaks Fruit B.V. (Deil) , zijnde de directie van Frupaks Fruit B.V., Vogelaar-Vredehof Beheer B.V. (Krabbendijke) en Frutéra Crop B.V. (Enspijk), zijn overeengekomen alle aandelen in het kapitaal van Frupaks Fruit B.V. per 1 januari 2010 te verkopen aan Staay Food Group (Barendrecht). Frupaks Fruit zal binnen de Staay Food Group zelfstandig opereren. De overname heeft geen consequenties voor de werkgelegenheid. Staay Food Group zal uiteraard gebruik maken van de kennis en ervaring die Frupaks heeft met de sourcing van hardfruit. Op marketinggebied zullen Staay Food Group en Frupaks Fruit nauw samenwerken.



Rond diezelfde periode maakten Nature's Pride en Starfruit bekend hun krachten in België te bundelen om hun leidende positie in het leveren van verse exotische groenten en fruit op de Belgische markt verder uit te bouwen. Nature’s Pride heeft vandaag bekend gemaakt al haar activiteiten van Nature’s Pride België NV te verkopen aan branchegenoot Starfruit Company. Tevens is overeengekomen dat Starfruit Company de exclusieve distributeur wordt op de Belgische markt van de producten van Nature’s Pride. Beide bedrijven hebben aanpalende vestigingen op de Brusselse Groothandelsmarkt. Door samenvoeging van ruimten kan Starfruit Company zijn groeistrategie vanuit de Brusselse Groothandelsmarkt verder voortzetten.



Vroegop-Windig, La Place en GRO Holland introduceerden een duurzaam project: Paddenstoelen gekweekt op koffiedik. Een bijzondere samenwerking waarbij intensief wordt samengewerkt om koffiedik te hergebruiken. Naar goed voorbeeld van gelijksoortige projecten in Zimbabwe, waar men al langer organisch afval hergebruikt, kweekt GRO Holland paddenstoelen op het ingezamelde koffiedik. Vroegop-Windig verzorgt het logistieke proces voor dit project; van het ophalen van het koffiedik tot aan de distributie van de paddenstoelen.

Volgens directievoorzitter Fred van Heijningen van Rabobank Westland was er na het rampjaar 2009 weer sprake van een voorzichtig optimisme in de glastuinbouw. De belangrijkste verandering die zich in de sector heeft voltrokken is volgens hem niet in cijfers uit te drukken. "De bedrijven zijn meer weerbaar geworden,'' zegt hij. "Het financieel management is sterk verbeterd. Men heeft daardoor ook meer inzicht in kosten en opbrengsten en kan er sterker op sturen. Bovendien hebben ze binnen de keten hun contacten met de handel verstevigd om een betere prijs te kunnen bedingen voor hun producten.''

Medio augustus kondigden The Greenery en Provalor aan samen een joint venture te willen vormen om reststromen uit de tuinbouw tot waarde te brengen. De joint venture zal reststromen van kasgroenten verwerken tot groentesappen en natuurlijke kleurstoffen. Hierdoor wordt er opnieuw substantiële positieve opbrengsten gegenereerd voor de gehele tuinbouw voedselketen, worden er kosten bespaard en wordt er vormgegeven aan Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Een paar dagen later maakte de FruitmastersGroep bekend om Citronas te reorganiseren. Vanuit haar strategisch kader heeft de Koninklijke FruitmastersGroep in 2003 de Citronas Groep overgenomen om jaarrond een zo volledig mogelijk pakket fruitproducten aan haar klanten te kunnen beleveren. In het begin van 2008 heeft een groot aantal sleutelpersonen de organisatie Citronas verlaten. Na deze tegenslag in 2008 liet ook 2009, door diverse oorzaken, een flink aantal tegenvallers zien. In 2009 werd derhalve besloten om een aantal drastische wijzigingen door te voeren binnen de organisatie. Helaas moest Fruitmasters concluderen dat alle getroffen maatregelen niet geleid hebben tot een tevredenstellend resultaat.



Op 23 augustus kondigde AgroCap Invest BV – moederbedrijf van Cool Fresh International BV – met gepaste trots aan dat zij een meerderheidsbelang heeft verworven in Innoverde BV, het bedrijf opgericht door Sjaak Oosthoek, Paul van der Gijp en Yuri van Gils. Johan in t Veld, CEO van AgroCap Invest BV is verheugd met deze ontwikkeling. AgroCap Invest BV heeft meerderheidsbelangen in een aantal bedrijven in verschillende landen. Naast handelsbedrijven in Nederland, Turkije en Argentinië, bezit het bedrijf ook een moderne druivenboerderij en een logistiek centrum in Zuid-Afrika.



Eric van Berghem vertrok naar Curaçao. Na 15 jaar de firma Hoefnagels in de Spaanse Polder te hebben gerund en de laatste 4 jaar bij Lukassen te hebben gezeten is Eric van Berghem een eigen fruithandel begonnen in Curaçao. "Ik was toe aan een compleet nieuwe uitdaging", aldus Eric. Zijn fruithandel, Caribbean Fruit Company genaamd, importeert fruit voor de lokale markt. "Het gaat hier allemaal wat langzamer maar ook relaxter dan in Nederland en zie er dan ook naar uit om de fruithandel verder uit te breiden."



Demissionair minister Gerda Verburg van LNV heeft maandag 23 augustus bij Greenery-teler Boon van Flevo Vers te Zeewolde een grootschalige zonne-energie-installatie in gebruik gesteld. De zonne-energie-installatie stelt de teler in staat sperziebonen en spruiten energieneutraal te produceren.



Op de door The Greenery georganiseerde open dag bij Westende Fruit in Fijnaart voor de Sweet Sensation kwamen ruim 250 genodigden en belangstellenden vanuit de gehele keten, waaronder veel buitenlandse relaties van The Greenery, die zeer veel interesse toonden voor het clubconcept voor een marktgerichte productie van de Sweet Sensation en de Dazzling Gold, de nieuwe merknaam voor de ‘oude’ Gold Sensation.

Eind augustus deelde Fruitmasters mee om inspraak van telers meer op rassenniveau organiseren. Daarvoor stelt de afzetorganisatie 17 productgroepen op die de huidige vijf Fruitadviescomissies moeten vervangen. De afvaardiging van de nieuwe productgroepen vormen samen een klankbordgroep. Dat heeft de afzetorganisatie woensdag besproken met de leden. Eerdere plannen gingen uit van meer productgroepen, maar na ruggespraak met de leden is dit aantal verminderd.
Publicatiedatum: