Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Zondagomzet supermarkten in 2010 met 24% gegroeid

Terwijl de totale supermarktomzet nauwelijks groeit, is de zondagomzet van supermarkten het afgelopen jaar met 24% gegroeid naar 346 miljoen euro. Ruim 35% van de huishoudens heeft het afgelopen jaar op zondag aankopen gedaan in de supermarkt. Van de totale supermarktomzet is nu 1,08% op zondag gerealiseerd, waarvan 76% in de middag. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Niet alleen doen er meer huishoudens boodschappen op zondag, maar ze doen het ook vaker. Opmerkelijk is dat het omzetbelang van de vrijdag en zaterdag al een aantal jaren onder druk staat. Het belang van het begin van de week, mede door veel promotie-aankopen, blijft stijgen. Vooral de retailers met een sterke positie in de drie grote steden behalen veel omzet op de zondag. Hun publiek bestaat voor een groot deel uit jongeren en alleenstaanden.

Het assortiment dat op zondag en in de avond gekocht wordt vertoont weinig verschillen. Er is relatief weinig belangstelling voor koffie, thee, ontbijtproducten en vers brood en veel voor maaltijden en pizza's. Op zondag wordt naar verhouding wel veel wijn gekocht, terwijl in de avond meer bulkproducten zoals bier en frisdrank worden gekocht.

Bron: FoodHolland
Publicatiedatum: