
Paul Dijkman en Herman Holdinga
"Ook voor de uitstraling van de winkel is het even minder. Je moet de deur van je winkel dichthouden en je kunt boerenkool op je stoep zetten, maar dan houdt het toch wel op", zegt Herman. "Maar ik hoorde van een klant die met andere versbedrijven op een locatie zat, dat hij het best druk had gehad. Maar de winkels die solo zitten, missen het lopende publiek."
Op de vraag of de vorst, die vorig jaar ook al lang duurde, het bestaansrecht van de markten bedreigt, antwoordt Herman. "Er zullen best marktkooplui zijn, die niet nog zo'n zware winter erbij moeten hebben. Maar vaak werkt bij deze mensen de vrouw ook mee en een familiebedrijf kan heel wat hebben. Ze staan vijftig weken in een jaar op de markt en als je de komende periode goede weken hebt, is er weer een buffertje. Je doet het ook voor je vaste klanten. De consumenten moeten er van uit kunnen gaan dat je er staat."

Voor sommige producten geeft de vorst de verkoop juist een push. "Boerenkool en zuurkool gaan makkelijk weg en ook pakken de klanten makkelijker knolselderij en spliterwten mee. Er zijn nog heel wat detaillisten die zelf soepen maken en het is nou een mooie gelegenheid om erwtensoep in de winkel te laten proeven. De geur die doet het 'm", zegt Herman enthousiast. De afzet van citrus loopt wisselvallig. "Mandarijnen gaan goed. Spaanse sinaasappelen zit nog niet echt gang in."
Voor meer informatie:
Herman Holdinga
Van de Hoef & Rijn
Vanadiumweg 24
3812 PZ Amersfoort
Tel: 033-4611520
Fax: 033-4651436
www.hoefrijn.nl